Re: "Inteligentní" dobíjení autobaterie

David Obdrzalek David.Obdrzalek na mff.cuni.cz
Úterý Březen 13 16:20:27 CET 2018


Jen jestli to dobře chápu: téhle baterce uškodilo dlouhodobé dobíjení na 13.8, ale 
pak ji oživilo nabití na 14.4?
A ještě druhý dotaz - jak se při tom nabíjení do 13.8 a do 14.4 zahřívala? (jestli 
se třeba ta stovka Wh jen nepropálila a nabíjení potřebovala míň díky slunečnějšímu 
počasí?)

(chápu, že usuzovat z toho nějaké zobecnění na gelovky není možné, jen mě to tak 
zajímá)

D.O.

On 13 Mar 2018 at 11:35, Admin HWnews wrote:
> Chtel bych jen podotknout, ze tady uz cca 3 roky trapim baterku s malym 
> solarnim panelem 20Wp - gelovka tusim 38Ah. Zene to jen samo sebe (cca 
> 1.5W - nejvic zere LAN prevodnik Moxa) a natahuje to cca kazdych 10 
> minut velke skolni hodiny. A porad me prekvapuje jak se ty baterie 
> chovaji divne.
> 
> Mam nastavene konecne nabijeci napeti na 13.8V tzn., ze na tomhle napeti 
> prechazi regl do faze CV a zde se drzi podle toho jak je zrovna Slunce.
> 
> Zdalo by se, ze tohle baterii udrzi v podstate v idelanim stavu, ale 
> neni to pravda. Regl umi jeste zapnout dobijeni ze site (tusim je 
> nastaveno 11.8V) a zde take vypina v okamziku kdy napeti baterie dosahne 
> 13.8V a samozrejme merim i dobite Wh.
> Z pocatku se dobijelo cca 140-150Wh (ta baterie byla uz vyrazena) 
> nicmene casem baterie zmekla tak, ze dobita energie v tomto rozmezi je 
> uz jen cca 50Wh.
> Pred tydnem jsem baterii pripojil na lidlnabijecku a nechal ji 
> pripojenou asi tri dni v kuse. Ta to samozrejme dotahla az na 14.4V a 
> drzela ji tam nejakou dobu - pak presla do nejakych tech udrzovacich rezimu.
> 
> Nyni se pohybuje dobijena energie kolem 110Wh a navic baterka daleko 
> lepe akumuluje energii - od 25.2. se dobijela ze site jen 3x. Predtim to 
> bylo kazdy den.
> 
> Obavam se, ze ponechavani baterii v ruznych nedefionovanych stavech bude 
> pro baterie tragedie. Jedine ze by se preslo na lion, ale tam bych rekl, 
> ze ta zivotnost je zase jen otazkou casu - vic nez 3-4 roky bych ji nedaval.
> 
> RV
> 
> Dne 13.3.2018 v 10:56 Tomas Chvatal napsal(a):
> > Doporučuji si ten SM přečíst. Je to výživné.
> > Baterky trápené na 12Voltech ... z toho důvodu se osazují lepší a 
> > znatelně dražší baterky,
> > které nakonec stejně nevydrží ani to co kdysi stará technologie ....
> > 
> > Auta přestanou s tímto "šetřením" když se např. zapne vytápění sedačky,
> > nebo okna, takže to nemusí být vždy jednoduše vysledovatelné. Ale lze
> > jednoduše navodit stav kdy dojedu domu, zhasnu motor a baterka je skoro vybitá.
> > 
> > V tom SM si s tím dali práci a měřili to za různých podmínek
> > a v různých autech.
> > 
> > s přáním hezkého dne / best regards
> > Tomáš Chvátal
> > tchvatal na fordiag.cz
> > 
> > ----- Původní zpráva ----- Od: "Ales Prochaska, Divesoft" 
> > <prochaska na divesoft.cz>
> > Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> > Odesláno: 9. března 2018 20:10
> > Předmět: Re: "Inteligentní" dobíjení autobaterie
> > 
> > 
> >> Osobně bych se toho nebál. Mně tam to dobíjení svítí každou chvíli (a
> >> ještě se mi palubní počítač snaží vlichotit jak moc jsem "eco"), navíc si
> >> myslím, že je to jen zase další finta jak legálně vypnout nabíjení během
> >> homologačních testů a ve skutečnosti se asi bude nabíjet spíš podle
> >> potřeby.
> >>
> >> Aleš Procháska
> >>
> >>> Zdravím.
> >>
> >>>
> >>
> >>> Četl jsem teď ve Světě motorů (asi měsíc starý výtisk) o dopadech 
> >>> stop-start
> >>> systémů na životnost baterie. Je tam zajímavá informace, že zatímco
> >>> stop-start funkce jde vypnout, inteligentní dobíjení funguje stále.
> >>
> >>> Funguje tak, že už neudržuje akumulátor dobitý na konstantní napětí.
> >>> Místo toho omezuje dobíjení v běžném režimu jízdy a dobíjet se snaží
> >>> až při brzdění motorem. Tedy má snahu o jakousi rekuperaci. Jenže pokud se
> >>> motorem nebrzdí dostatečně dlouho a často, dochází k nadměrnému
> >>> vybíjení. Uvádějí, že konkrétně až na 12,1 V. Přičemž podle
> >>> citovaného odborníka dochází k nevratné degradaci už při poklesu pod 12,5
> >>> V.
> >>
> >>> Při dobíjení se naopak snaží dobíjet až na 16 V!
> >>
> >>
> >>
> >>> Výsledkem je nižší životnost a nedostatečné nabití například na delší
> >>> odstávku.
> >>
> >>>
> >>
> >>> Zdeněk
> >>
> >>
> >> _______________________________________________
> >> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> >> Hw-list na list.hw.cz
> >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >>
> > 
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list





Další informace o konferenci Hw-list