Re: "Inteligentní" dobíjení autobaterie

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Úterý Březen 13 11:35:28 CET 2018


Chtel bych jen podotknout, ze tady uz cca 3 roky trapim baterku s malym 
solarnim panelem 20Wp - gelovka tusim 38Ah. Zene to jen samo sebe (cca 
1.5W - nejvic zere LAN prevodnik Moxa) a natahuje to cca kazdych 10 
minut velke skolni hodiny. A porad me prekvapuje jak se ty baterie 
chovaji divne.

Mam nastavene konecne nabijeci napeti na 13.8V tzn., ze na tomhle napeti 
prechazi regl do faze CV a zde se drzi podle toho jak je zrovna Slunce.

Zdalo by se, ze tohle baterii udrzi v podstate v idelanim stavu, ale 
neni to pravda. Regl umi jeste zapnout dobijeni ze site (tusim je 
nastaveno 11.8V) a zde take vypina v okamziku kdy napeti baterie dosahne 
13.8V a samozrejme merim i dobite Wh.
Z pocatku se dobijelo cca 140-150Wh (ta baterie byla uz vyrazena) 
nicmene casem baterie zmekla tak, ze dobita energie v tomto rozmezi je 
uz jen cca 50Wh.
Pred tydnem jsem baterii pripojil na lidlnabijecku a nechal ji 
pripojenou asi tri dni v kuse. Ta to samozrejme dotahla az na 14.4V a 
drzela ji tam nejakou dobu - pak presla do nejakych tech udrzovacich rezimu.

Nyni se pohybuje dobijena energie kolem 110Wh a navic baterka daleko 
lepe akumuluje energii - od 25.2. se dobijela ze site jen 3x. Predtim to 
bylo kazdy den.

Obavam se, ze ponechavani baterii v ruznych nedefionovanych stavech bude 
pro baterie tragedie. Jedine ze by se preslo na lion, ale tam bych rekl, 
ze ta zivotnost je zase jen otazkou casu - vic nez 3-4 roky bych ji nedaval.

RV

Dne 13.3.2018 v 10:56 Tomas Chvatal napsal(a):
> Doporučuji si ten SM přečíst. Je to výživné.
> Baterky trápené na 12Voltech ... z toho důvodu se osazují lepší a 
> znatelně dražší baterky,
> které nakonec stejně nevydrží ani to co kdysi stará technologie ....
> 
> Auta přestanou s tímto "šetřením" když se např. zapne vytápění sedačky, 
> nebo okna,
> takže to nemusí být vždy jednoduše vysledovatelné. Ale lze jednoduše 
> navodit stav kdy dojedu domu,
> zhasnu motor a baterka je skoro vybitá.
> 
> V tom SM si s tím dali práci a měřili to za různých podmínek
> a v různých autech.
> 
> s přáním hezkého dne / best regards
> Tomáš Chvátal
> tchvatal na fordiag.cz
> 
> ----- Původní zpráva ----- Od: "Ales Prochaska, Divesoft" 
> <prochaska na divesoft.cz>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Odesláno: 9. března 2018 20:10
> Předmět: Re: "Inteligentní" dobíjení autobaterie
> 
> 
>> Osobně bych se toho nebál. Mně tam to dobíjení svítí každou chvíli (a
>> ještě se mi palubní počítač snaží vlichotit jak moc jsem "eco"), navíc
>> si myslím, že je to jen zase další finta jak legálně vypnout nabíjení
>> během homologačních testů a ve skutečnosti se asi bude nabíjet spíš
>> podle potřeby.
>>
>> Aleš Procháska
>>
>>> Zdravím.
>>
>>>
>>
>>> Četl jsem teď ve Světě motorů (asi měsíc starý výtisk) o dopadech 
>>> stop-start
>>> systémů na životnost baterie. Je tam zajímavá informace, že zatímco
>>> stop-start funkce jde vypnout, inteligentní dobíjení funguje stále.
>>
>>> Funguje tak, že už neudržuje akumulátor dobitý na konstantní napětí. 
>>> Místo
>>> toho omezuje dobíjení v běžném režimu jízdy a dobíjet se snaží až při
>>> brzdění motorem. Tedy má snahu o jakousi rekuperaci. Jenže pokud se 
>>> motorem
>>> nebrzdí dostatečně dlouho a často, dochází k nadměrnému vybíjení. 
>>> Uvádějí,
>>> že konkrétně až na 12,1 V. Přičemž podle citovaného odborníka dochází k
>>> nevratné degradaci už při poklesu pod 12,5 V.
>>
>>> Při dobíjení se naopak snaží dobíjet až na 16 V!
>>
>>
>>
>>> Výsledkem je nižší životnost a nedostatečné nabití například na delší
>>> odstávku.
>>
>>>
>>
>>> Zdeněk
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list