Re: 3f transformátor na bodovačku.

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Leden 31 13:39:52 CET 2018

Podstata je následující:

Mějme dvě vinutí s napětím U zapojená do V. Proud shodný, ale napětí posunutá o 120°. Výsledkem není prostý součet, ale zase jen U.

Jenže když to zatížíme proudem I, tak každé vinutí dává a tedy i ze svého primáru žere U*I, tedy celkem 2*U*I. Jenže spotřebič zapojený na součet dostane U*I.

Když to podrobněji prozkoumáme, zjistíme, že shodný procházející proud má fázi “něco mezi” a tedy z pohledu jednoho vinutí má kapacitní a z pohledu druhého induktivní složku.

Pokud nepůjde zapojit střed primáru, tak bych si s tím zas takovou hlavu nedělal. Sice to trochu ujede, ale vzhledem ke krátkodobému použití by to vadit nemělo.

Jinak MOT má pro podobné účely jednu výhodu: Je to rozptylové trafo, tedy zkratuvzdorné.

Za zvážení také stojí, udělat diskutované 3f zapojení ze 3 MOTů s primáry do hvězdy, tedy bez jejich převíjení a jako sekundát všema protáhnout kabel tak, aby v každém byl jeden závit. Tzn. celkové napětí bude jako ze 2 závitů a proud 6x větší.

PH

From: Martin Hanek
Přiznám se, že mi to 3f trafo dělá na pochopení problémy a to jsem si myslel, že trafa znám.
Mám 3f trafo se stejnými primáry zapojené do hvězdy. Namotám 3 stejné sekundáry, zapojím do série podle p.Hudečka a konce zatížím: https://imgur.com/a/Jkh6B
Tak nějak bych si myslel, že ty primáry budou zatížené stejně. Proč to tak není?

MOTy mám celkem 4 kusy, 3 stejné, průřez středního sloupku 21 cm2, jeden větší s průřezem 24 cm2. Ten větší má na štítku výkon přes 1000VA. To vychází na sycení cca 2T. To je takový rozdíl proti běžným trafům, kde se počítá 1T a pak by to trafo mělo 576VA?
Zkoušel jsem jedno menší trafo. Na sekundár navinuto 6 závitů tlusté licny (co se tam vešlo), naprázdno 4,2V, do zkratu 350A, což je na bodovačku málo.

Převíjet se mi ty primáry MOTů nechce. Pořád to směřuji k tomu 3f trafu. Kdyby to nešlo se třemi primáry, pořád je možnost použít 2 primáry, jak tento pán: https://www.youtube.com/watch?v=M4HPpZfuV7M