keramické kondenzátory

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Úterý Únor 13 07:46:51 CET 2018

Zdravím,

začali mi docházet kondenzátory 100n keramika - prostě taková ta
spotřebka, které je na každé desce desítky. Objednal jsem  tedy balíček
100ks z rychlého Aliho.  Prodejci to tam nabízejí po stovkách až
tisícech kusů za pár dolarů.

Včera přišli, tak jsem je zkusil  zastrčit do AVR Testeru. A přiznám se,
že jsem se nestačil divit. Většina jich měla kapacitu +- kolem 33nF což
by asi až tak moc nevadilo. Co se mi zdá horší, tak jejich ztrátový
činitel. AVR Tester ukazoval Vloss mezi 3 -5% (co to znamená v
procentech? znám ztrátový činitel tg delta). Zkusil jsem oměřit
kondenzátory ze svých zásob a  našel jsem asi 5 různých druhů. Kapacita
průměrně kolem 80nF a  Vloss kolem 0,3%, nejlepší měl  95nF a
Vloss=0,1%. (malá bachratá kapka, evidentě MLCC).

Otázka č. 1 - dá  se v tomto AVR testu věřit?  (hodnoty měřil u
kondenzátorů opakovaně stejné)

Pokud ano, pak to znamená, že jsem dostal spíše než kondenzátor nějakou
"komplexní impedanci" a bude lepší ji odložit do elektroodpadu.

Díval jsem se po kondenzátorech na TME a prakticky u žádného nebyl
datasheet s vlastnostmi, abych ověřil jaké  je mají. (ani digram
závislosti kapacity na napětí, ani ztrátový činitel, většinou jen
mechanické rozměry)  :-(

Které kondenzátory na běžné blokování si objednáváte vy?

Díky

Petr