Elon je proste najlepsi :-)

Pavel Urbancik hw na itherm.cz
Neděle Únor 11 00:28:29 CET 2018


Nechapu co chce rict tim pomerem motoru, to ze kdyz jsou tam 2 misto 8, tak je to dukaz ceho?

Plete dohromady ruzne typy motoru, ruzne koncepce, otevreny, uzavreny cyklus (a i jeho podskupiny)
Porovnavate smahem motory na LH/LOX, RP1/LOX a toxicke latky.

Slozitejsi vec je minimalne nachylnejsi na pripadne problem, cista statistika. Navic musi byt slozitejsi motor narocnejsi na poletovou inspekci.

Aktualni stupen letel vzdy jen 2x protoze jsou verze 3 (block 3) je to vyvojovy stupen k block 5, ktery ma letet 10x. (start v pulce roku)

Zkuste si prosim poradne projit jaky motor je jak postaveny, s jakym cilem a na jake palivo.
Zjistete si proc F9 dokaze pristat a proc za to vdeci prave tomu ze ma 9 motoru a ze tyto motory dokazou dobre regulovat tah (I kdyz i jeden motor na minimalni tah by prazdny stupen dokazal zvednout)
To je prave napriklad to kouzlo toho pristani, je to rizeny pad ktery ma ve vysce 0, rychlost 0.
V neposledni rade si vsimnete ze vami nekolikrat zminovany NK33 neni full flow staged.

A zkuste to prosim bez tech politickych kecu.

Nechapu totiz v cem je problem. ULA pouziva ruske motory protoze jsou asi za dobrou cenu a maji dobre parametry.
Musk pouziva svoje motory protoze si je vyrabi sam, umi to levne a odpovidaji jeho pozadavkum.
Americani umi i velkem motory s uzavrenym cyklem viz SSME, v budoucnu snad Raptor, BE4
Umi, nebo umeli I velke s otevrenym cyklem viz F-1

Nemam potrebu ani chut se s vami hadat kdo od koho co kopiruje a kdo umi vetsi motor, jen mi vadi kdyz se pisou nepravdy, at uz umyslem, nebo neznalosti.


-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav Lukesh
Sent: Samstag, 10. Februar 2018 23:25
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)

Viděl jste vy vůbec ten dokument? Ten motor testovali v USA na rampě.

Z toho že NASA má zájem o data, nemůžete nic vyvozovat, když je sponzoruje. 
Rusové o znovuvyužití uvažovali už před desítkami let a v jejich podmínkách uznali že je to neekonomické, tak je nemíchejte dohromady. Popsal jsem fakty tak jak jsou a jak je takto pohromadě budete jen těžko hledat.

Dříve zmiňované PDF na straně 4 uvádí srovnání 8xUSA motorů vs 2xRD-180. 
Tedy ano, uvedl jsem špatný poměr, je to více než čtyřnásobek nikoli dvojnásobek. A viděl jste i další strany toho PDF? Třeba 11, nebo 2?

Anebo toto PDF z roku 1998? Najděte si taky referrery na něj http://lpre.de/resources/articles/AIAA-1998-3361.pdf
MODIFICATION AND VERIFICATION TESTING OF A RUSSIAN NK-33 ROCKET ENGINE FOR REUSABLE AND RESTARTABLE APPLICATIONS

Proč by to asi chtěli dělat, když by složitější motor měl vydržet méně?

Zkuste si za úkol taky dohledat, kolikrát Muskovi letěl první stupeň - tedy víc než 2x. Zřejmě pak i dohledáte to, na kolik přijde repase.

Všechny ty americké motory včetně Raptoru (z novějšího příspěvku) je snaha o klon ruských motorů, žádný velký vlastní vývoj tam není, jde jen schopnost ho vyrobit v podmínkách USA. Plány a výrobek v ruce jsou jedna věc, ale vyrobit funkční kopii věc druhá.

Taky dám odkazy na wiki, protože to tam lze najít rychle, ikdyž to nejsou ideální odkazy. Co se týče porovnávání motorů, tak musíte porovnávat srovnatelné podtypy. Viz tabulka dole https://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle
Taky tam najdete toto:

Only three full-flow staged combustion rocket engines have ever progressed sufficiently to be tested on test stands: the Soviet Energomash RD-270 project in the 1960s, the US government-funded Aerojet Rocketdyne Integrated powerhead demonstration project in the mid-2000s,[5] and SpaceX's Raptor engine on 26 September 2016.[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/NK-33
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_rocket_engines
https://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_%28rocket_engine_family%29 (v půlce je tabulka, proklikejte) https://en.wikipedia.org/wiki/Aerojet_Rocketdyne (aktuálně s tím mají nějaké výrobní problémy)

To jaké jsou poměry váha/tah tam najdete taky. Ale započtěte i jinou účinnost a množství potřebného paliva.

Všude taky najdete odkazy na původní ruské motory. U nás je protiruská hysterie větší než v USA, tak pravdu na české pravdoláskařské wiki nehledejte. Dokud jste mladí, učte se k té angličtině i rusky, čínsky, indicky, arabsky, hebrejsky. Najděte si spolehlivé informační kanály, které poskytují něco jako svodky. Něco podobného mají nejmenovaní příslušníci nejmenovaného národa. Pak budete i v předstihu vědět jak to je s těma stíhačkama, ikdyž se mluví oficiálně jenom o jedné.


----- Původní zpráva -----
Od: "Pavel Urbancik" <hw na itherm.cz>


> Jen par poznamek k polopravdam a zavadejicim vecem co pisete.
>
> Nechapu proc by slozitejsi a komplexnejsi motor mel vydrzet dele. To ze je 
> uzavreny cyklus ucinnejsi nikdo v americe nepopira, proto take budou motor 
> ktery stavi musk i bezos ma uzavreny cyklus (a oba budou ma metan).
> Podle me jedinny motor ktery se dosud pouzival vicekrat na let byl SSME a 
> tam se vzdy provadela komplet generalka. Tzn temer novy motor.
> Jinak dat na raketu kridla znamena udelat novy stupen, pro jine namahani, 
> s hrosim konstrukcnim cislem nez ma stupen co pristava vertikalne a 
> namahan stejne jako pri startu.
>
> Jak take muzete vedet kolik stoji recyklace, mate vesteckou kouli, nebo 
> opet googleni a dojmy?
>
> V pdf na strane 4 neni nic co by potvrzovalo to co pisete.
>
> Hlaska o tom ze vse uz bylo zname a je to jen lego ... proc tedy nasa 
> prebira data o retrozazehu (ktery chrani stupen pri vstupu od atmosfery)? 
> Opravdu jsou to jen zname veci z archivu a musk je jen bere a prodava dal?
>
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav 
> Lukesh
> Sent: Samstag, 10. Februar 2018 11:54
> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>
> Ta wiki, to je jak 100+1. Ano, jde o uzavřený cyklus, někdy tomu rusové 
> říkají vnitřní anebo tomu blbě rozumím. Ty motory jsou naopak 
> spolehlivější a vydrží hořet mnohem déle, než je potřeba k vynesení 
> družice - zatím se ho ještě nepodařilo dlouhým provozem zničit, vždy jim 
> jen došlo palivo. Toto a sankce je možná důvod, proč v USA tak tlačí na 
> recyklaci nosičů. Vždyť recyklovat Muskův stupeň vyjde dráž než vyrobit 
> nový, ale tady jde o vytvoření funkčního principu, toto oni potřebují. Ty 
> ruské motory se totiž dají používat dokola.
>
> V Rusku o recyklaci nosičů taky uvažovali, ale v dopadové oblasti nemají 
> moře, aby si na určené místo doplavali s plošinou, tak to zkoušeli s 
> křídlama. Jenže zajištění návratu a zajištění znovupoužitelnosti bylo 
> dražší, než si vyrobit nový stupeň. O návrat použitelných surovin se 
> nebojte, o to se už hodně dávno starají sběrači ve stepích, je kolem toho 
> celá mafie - vědí dopředu, kam to zhruba dopadne. Toto je tedy nejlevnější 
> způsob recyklace prvního stupně, prostě po pycckn.
>
> Ale musím uznat jedno - ano, povedlo se v USA znovu udělat těžkou raketu s 
> NERUSKÝMI motory. To je dnes už problém, díky zpřetrhání 
> výrobně-odběratelských řetězců, odchodu lidí do důchodu bez vychovaného 
> nástupce, knowhow zmizelo, vymyslet znovu to už nikdo neumí.
>
> Už jsem sem dával pár dní zpět  toto:
>
> Právěže ty ruské motory jsou i spolehlivější. V tomto PDFku máte názorně 
> ukázáno na straně 4 s raketou Atlas
>
> 	
>
> No a gůglit už umíte sami.
>
> Toto je zajímavé video - doporučuji ještě jednou pozorně poslechnout 32.
> minutu
>
> https://www.youtube.com/watch?v=VIpgqepDOSA
>
> ... tvrdíme že to nejde a oni to už 10 let vyráběli...
>
>
>
> ----- Původní zpráva -----
> Od: "Miroslav Draxal" <evik na volny.cz>
>
>> Zde bylo na mysli asi Otevřený a Uzavřený cyklus.
>> Viz
>> https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%BD_motor_na_kapaln%C3%A9_poho
>> nn%C3%A9_l%C3%A1tky
>>
>> zhruba uprostřed.
>> Míra
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel
>> Hudecek
>> Sent: Wednesday, February 07, 2018 6:37 PM
>> To: HW-news
>> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>>
>> To s tím vnitřním spalováním by si zasloužilo podrobnější vysvětlení.
>> Mám za to, že všechny raketové motory spalují palivo ve spalovací komoře.
>>
>> A velikost je sice hezká, ale bohužel se právě v těch dřívějších
>> časech ukázalo, že to není úplně dobrý nápad. Prostě ty velké motory
>> nejsou moc spolehlivé a taky jsou mnohem dražší, než součet menších. V
>> tomto případě je to dokonce naplánováno tak, že selhání jednoho motoru
>> neohrozí dokončení mise. A v té tříraketové konfiguraci by nemělo
>> vadit, ani když chcípnou tři motory.
>>
>> A dovedu si představit, že když bude chtít 4x větší nosnost, udělá
>> 12raketovou konfiguraci:-)
>>
>> PH
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: Jaroslav Lukesh
>> Dovolte, abych se zasmál. Oprašuje pouze věci, které byly popsané v
>> časopisech pro mládež a techniky ve 30. až 60. letech.
>>
>> Pak použije to nejlevnější co na trhu najde a poskládá to jako lego.
>> Toto je Muskova technologie. No moje taky, taky nakupuju to
>> nejlevnější v číně a lidi pak valí voči na to co z toho poskládám.
>> Jenom on jede v trošku větším měřítku a platí mu to investoři.
>>
>> Žádný technoloický zázrak v tom nevidím, vždyť to ani nemá motory s
>> vnitřním spalováním. Ale ty v USA vlastně nikdy neuměli vyrobit, to
>> umí jenom rusové (a vyváží je do USA, embargo neembargo).
>>
>> Pak by mu těch motorů stačila jen polovina, uneslo by to mnohem větší
>> náklad, ale nevypadalo by to tak sexy pro investory. A o toto mu jde
>> především - o investory pro jeho hru investiční "letadlo".
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz 
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list