Elon je proste najlepsi :-)

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Sobota Únor 10 23:24:55 CET 2018


Viděl jste vy vůbec ten dokument? Ten motor testovali v USA na rampě.

Z toho že NASA má zájem o data, nemůžete nic vyvozovat, když je sponzoruje. 
Rusové o znovuvyužití uvažovali už před desítkami let a v jejich podmínkách 
uznali že je to neekonomické, tak je nemíchejte dohromady. Popsal jsem fakty 
tak jak jsou a jak je takto pohromadě budete jen těžko hledat.

Dříve zmiňované PDF na straně 4 uvádí srovnání 8xUSA motorů vs 2xRD-180. 
Tedy ano, uvedl jsem špatný poměr, je to více než čtyřnásobek nikoli 
dvojnásobek. A viděl jste i další strany toho PDF? Třeba 11, nebo 2?

Anebo toto PDF z roku 1998? Najděte si taky referrery na něj
http://lpre.de/resources/articles/AIAA-1998-3361.pdf
MODIFICATION AND VERIFICATION TESTING OF A RUSSIAN NK-33 ROCKET ENGINE FOR 
REUSABLE AND RESTARTABLE APPLICATIONS

Proč by to asi chtěli dělat, když by složitější motor měl vydržet méně?

Zkuste si za úkol taky dohledat, kolikrát Muskovi letěl první stupeň - tedy 
víc než 2x. Zřejmě pak i dohledáte to, na kolik přijde repase.

Všechny ty americké motory včetně Raptoru (z novějšího příspěvku) je snaha o 
klon ruských motorů, žádný velký vlastní vývoj tam není, jde jen schopnost 
ho vyrobit v podmínkách USA. Plány a výrobek v ruce jsou jedna věc, ale 
vyrobit funkční kopii věc druhá.

Taky dám odkazy na wiki, protože to tam lze najít rychle, ikdyž to nejsou 
ideální odkazy. Co se týče porovnávání motorů, tak musíte porovnávat 
srovnatelné podtypy. Viz tabulka dole
https://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle
Taky tam najdete toto:

Only three full-flow staged combustion rocket engines have ever progressed 
sufficiently to be tested on test stands: the Soviet Energomash RD-270 
project in the 1960s, the US government-funded Aerojet Rocketdyne Integrated 
powerhead demonstration project in the mid-2000s,[5] and SpaceX's Raptor 
engine on 26 September 2016.[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/NK-33
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_rocket_engines
https://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_%28rocket_engine_family%29 (v půlce je 
tabulka, proklikejte)
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerojet_Rocketdyne (aktuálně s tím mají nějaké 
výrobní problémy)

To jaké jsou poměry váha/tah tam najdete taky. Ale započtěte i jinou 
účinnost a množství potřebného paliva.

Všude taky najdete odkazy na původní ruské motory. U nás je protiruská 
hysterie větší než v USA, tak pravdu na české pravdoláskařské wiki 
nehledejte. Dokud jste mladí, učte se k té angličtině i rusky, čínsky, 
indicky, arabsky, hebrejsky. Najděte si spolehlivé informační kanály, které 
poskytují něco jako svodky. Něco podobného mají nejmenovaní příslušníci 
nejmenovaného národa. Pak budete i v předstihu vědět jak to je s těma 
stíhačkama, ikdyž se mluví oficiálně jenom o jedné.


----- Původní zpráva ----- 
Od: "Pavel Urbancik" <hw na itherm.cz>


> Jen par poznamek k polopravdam a zavadejicim vecem co pisete.
>
> Nechapu proc by slozitejsi a komplexnejsi motor mel vydrzet dele. To ze je 
> uzavreny cyklus ucinnejsi nikdo v americe nepopira, proto take budou motor 
> ktery stavi musk i bezos ma uzavreny cyklus (a oba budou ma metan).
> Podle me jedinny motor ktery se dosud pouzival vicekrat na let byl SSME a 
> tam se vzdy provadela komplet generalka. Tzn temer novy motor.
> Jinak dat na raketu kridla znamena udelat novy stupen, pro jine namahani, 
> s hrosim konstrukcnim cislem nez ma stupen co pristava vertikalne a 
> namahan stejne jako pri startu.
>
> Jak take muzete vedet kolik stoji recyklace, mate vesteckou kouli, nebo 
> opet googleni a dojmy?
>
> V pdf na strane 4 neni nic co by potvrzovalo to co pisete.
>
> Hlaska o tom ze vse uz bylo zname a je to jen lego ... proc tedy nasa 
> prebira data o retrozazehu (ktery chrani stupen pri vstupu od atmosfery)? 
> Opravdu jsou to jen zname veci z archivu a musk je jen bere a prodava dal?
>
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav 
> Lukesh
> Sent: Samstag, 10. Februar 2018 11:54
> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>
> Ta wiki, to je jak 100+1. Ano, jde o uzavřený cyklus, někdy tomu rusové 
> říkají vnitřní anebo tomu blbě rozumím. Ty motory jsou naopak 
> spolehlivější a vydrží hořet mnohem déle, než je potřeba k vynesení 
> družice - zatím se ho ještě nepodařilo dlouhým provozem zničit, vždy jim 
> jen došlo palivo. Toto a sankce je možná důvod, proč v USA tak tlačí na 
> recyklaci nosičů. Vždyť recyklovat Muskův stupeň vyjde dráž než vyrobit 
> nový, ale tady jde o vytvoření funkčního principu, toto oni potřebují. Ty 
> ruské motory se totiž dají používat dokola.
>
> V Rusku o recyklaci nosičů taky uvažovali, ale v dopadové oblasti nemají 
> moře, aby si na určené místo doplavali s plošinou, tak to zkoušeli s 
> křídlama. Jenže zajištění návratu a zajištění znovupoužitelnosti bylo 
> dražší, než si vyrobit nový stupeň. O návrat použitelných surovin se 
> nebojte, o to se už hodně dávno starají sběrači ve stepích, je kolem toho 
> celá mafie - vědí dopředu, kam to zhruba dopadne. Toto je tedy nejlevnější 
> způsob recyklace prvního stupně, prostě po pycckn.
>
> Ale musím uznat jedno - ano, povedlo se v USA znovu udělat těžkou raketu s 
> NERUSKÝMI motory. To je dnes už problém, díky zpřetrhání 
> výrobně-odběratelských řetězců, odchodu lidí do důchodu bez vychovaného 
> nástupce, knowhow zmizelo, vymyslet znovu to už nikdo neumí.
>
> Už jsem sem dával pár dní zpět  toto:
>
> Právěže ty ruské motory jsou i spolehlivější. V tomto PDFku máte názorně 
> ukázáno na straně 4 s raketou Atlas
>
> https://www.nasa.gov/pdf/427652main_PMC_2010_Pech_Russian.pdf
>
> No a gůglit už umíte sami.
>
> Toto je zajímavé video - doporučuji ještě jednou pozorně poslechnout 32.
> minutu
>
> https://www.youtube.com/watch?v=VIpgqepDOSA
>
> ... tvrdíme že to nejde a oni to už 10 let vyráběli...
>
>
>
> ----- Původní zpráva -----
> Od: "Miroslav Draxal" <evik na volny.cz>
>
>> Zde bylo na mysli asi Otevřený a Uzavřený cyklus.
>> Viz
>> https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%BD_motor_na_kapaln%C3%A9_poho
>> nn%C3%A9_l%C3%A1tky
>>
>> zhruba uprostřed.
>> Míra
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel
>> Hudecek
>> Sent: Wednesday, February 07, 2018 6:37 PM
>> To: HW-news
>> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>>
>> To s tím vnitřním spalováním by si zasloužilo podrobnější vysvětlení.
>> Mám za to, že všechny raketové motory spalují palivo ve spalovací komoře.
>>
>> A velikost je sice hezká, ale bohužel se právě v těch dřívějších
>> časech ukázalo, že to není úplně dobrý nápad. Prostě ty velké motory
>> nejsou moc spolehlivé a taky jsou mnohem dražší, než součet menších. V
>> tomto případě je to dokonce naplánováno tak, že selhání jednoho motoru
>> neohrozí dokončení mise. A v té tříraketové konfiguraci by nemělo
>> vadit, ani když chcípnou tři motory.
>>
>> A dovedu si představit, že když bude chtít 4x větší nosnost, udělá
>> 12raketovou konfiguraci:-)
>>
>> PH
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: Jaroslav Lukesh
>> Dovolte, abych se zasmál. Oprašuje pouze věci, které byly popsané v
>> časopisech pro mládež a techniky ve 30. až 60. letech.
>>
>> Pak použije to nejlevnější co na trhu najde a poskládá to jako lego.
>> Toto je Muskova technologie. No moje taky, taky nakupuju to
>> nejlevnější v číně a lidi pak valí voči na to co z toho poskládám.
>> Jenom on jede v trošku větším měřítku a platí mu to investoři.
>>
>> Žádný technoloický zázrak v tom nevidím, vždyť to ani nemá motory s
>> vnitřním spalováním. Ale ty v USA vlastně nikdy neuměli vyrobit, to
>> umí jenom rusové (a vyváží je do USA, embargo neembargo).
>>
>> Pak by mu těch motorů stačila jen polovina, uneslo by to mnohem větší
>> náklad, ale nevypadalo by to tak sexy pro investory. A o toto mu jde
>> především - o investory pro jeho hru investiční "letadlo".
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz 
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 



Další informace o konferenci Hw-list