Elon je proste najlepsi :-)
Jaroslav Lukesh
lukesh na seznam.cz
Neděle Únor 11 01:40:14 CET 2018
Právěže u všech těchto nových motorů jsou odkazy na ruský vzor, podle
kterého se staví. Odkazy jsem tam dal proto, že v nich jsou dokreslující
informace a ne por zhodnocení podle prvního odstavce.
NK33 je původní pramotor z 50/60. let, z něj pak vznikly verze RD-xxx, ze
kterých se čerpá při klonování. Ale ani klon není schopen dosáhnout stejného
výkonu - rusové prostě něco udělali jinak, protože to považují v ruském
vzdělávacím systému za samozřejmost, tak to ani nedali do dokumentace.
Přistát lze i s jediným motorem. Fakt k tomu nepotřebujete sexy divadlo
kooperujících motorů.
V NASA ztratili schopnost výroby a v USA se nechtějí vázat na obchod s
Ruskem, když je to ten nepřítel. Firmy mají k dispozici celý výzkum NASA +
rusů do 90. let a mají za úkol rozjet výrobu v USA. Na to jak je to pro koho
strategické můžete vidět na propletenci vlastnických a sponzorských vztahů
dotyčných firem, které se tím zaobírají.
https://en.wikipedia.org/wiki/RD-180
On 21 August 2014, the U.S. Air Force released an official request for
information (RFI) for a replacement for the Russian RD-180 rocket engine.
Rusové to takto zaprodali, protože v 90. letech tam měli pěknou krizi a ke
konci i default a potřebovali to udržet při životě.
----- Původní zpráva -----
Od: "Pavel Urbancik" <hw na itherm.cz>
Komu: "'HW-news'" <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 11. února 2018 0:28
Předmět: RE: Elon je proste najlepsi :-)
> Nechapu co chce rict tim pomerem motoru, to ze kdyz jsou tam 2 misto 8,
> tak je to dukaz ceho?
>
> Plete dohromady ruzne typy motoru, ruzne koncepce, otevreny, uzavreny
> cyklus (a i jeho podskupiny)
> Porovnavate smahem motory na LH/LOX, RP1/LOX a toxicke latky.
>
> Slozitejsi vec je minimalne nachylnejsi na pripadne problem, cista
> statistika. Navic musi byt slozitejsi motor narocnejsi na poletovou
> inspekci.
>
> Aktualni stupen letel vzdy jen 2x protoze jsou verze 3 (block 3) je to
> vyvojovy stupen k block 5, ktery ma letet 10x. (start v pulce roku)
>
> Zkuste si prosim poradne projit jaky motor je jak postaveny, s jakym cilem
> a na jake palivo.
> Zjistete si proc F9 dokaze pristat a proc za to vdeci prave tomu ze ma 9
> motoru a ze tyto motory dokazou dobre regulovat tah (I kdyz i jeden motor
> na minimalni tah by prazdny stupen dokazal zvednout)
> To je prave napriklad to kouzlo toho pristani, je to rizeny pad ktery ma
> ve vysce 0, rychlost 0.
> V neposledni rade si vsimnete ze vami nekolikrat zminovany NK33 neni full
> flow staged.
>
> A zkuste to prosim bez tech politickych kecu.
>
> Nechapu totiz v cem je problem. ULA pouziva ruske motory protoze jsou asi
> za dobrou cenu a maji dobre parametry.
> Musk pouziva svoje motory protoze si je vyrabi sam, umi to levne a
> odpovidaji jeho pozadavkum.
> Americani umi i velkem motory s uzavrenym cyklem viz SSME, v budoucnu snad
> Raptor, BE4
> Umi, nebo umeli I velke s otevrenym cyklem viz F-1
>
> Nemam potrebu ani chut se s vami hadat kdo od koho co kopiruje a kdo umi
> vetsi motor, jen mi vadi kdyz se pisou nepravdy, at uz umyslem, nebo
> neznalosti.
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav
> Lukesh
> Sent: Samstag, 10. Februar 2018 23:25
> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>
> Viděl jste vy vůbec ten dokument? Ten motor testovali v USA na rampě.
>
> Z toho že NASA má zájem o data, nemůžete nic vyvozovat, když je
> sponzoruje.
> Rusové o znovuvyužití uvažovali už před desítkami let a v jejich
> podmínkách uznali že je to neekonomické, tak je nemíchejte dohromady.
> Popsal jsem fakty tak jak jsou a jak je takto pohromadě budete jen těžko
> hledat.
>
> Dříve zmiňované PDF na straně 4 uvádí srovnání 8xUSA motorů vs 2xRD-180.
> Tedy ano, uvedl jsem špatný poměr, je to více než čtyřnásobek nikoli
> dvojnásobek. A viděl jste i další strany toho PDF? Třeba 11, nebo 2?
>
> Anebo toto PDF z roku 1998? Najděte si taky referrery na něj
> http://lpre.de/resources/articles/AIAA-1998-3361.pdf
> MODIFICATION AND VERIFICATION TESTING OF A RUSSIAN NK-33 ROCKET ENGINE FOR
> REUSABLE AND RESTARTABLE APPLICATIONS
>
> Proč by to asi chtěli dělat, když by složitější motor měl vydržet méně?
>
> Zkuste si za úkol taky dohledat, kolikrát Muskovi letěl první stupeň -
> tedy víc než 2x. Zřejmě pak i dohledáte to, na kolik přijde repase.
>
> Všechny ty americké motory včetně Raptoru (z novějšího příspěvku) je snaha
> o klon ruských motorů, žádný velký vlastní vývoj tam není, jde jen
> schopnost ho vyrobit v podmínkách USA. Plány a výrobek v ruce jsou jedna
> věc, ale vyrobit funkční kopii věc druhá.
>
> Taky dám odkazy na wiki, protože to tam lze najít rychle, ikdyž to nejsou
> ideální odkazy. Co se týče porovnávání motorů, tak musíte porovnávat
> srovnatelné podtypy. Viz tabulka dole
> https://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle
> Taky tam najdete toto:
>
> Only three full-flow staged combustion rocket engines have ever progressed
> sufficiently to be tested on test stands: the Soviet Energomash RD-270
> project in the 1960s, the US government-funded Aerojet Rocketdyne
> Integrated powerhead demonstration project in the mid-2000s,[5] and
> SpaceX's Raptor engine on 26 September 2016.[6]
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/NK-33
> https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_rocket_engines
> https://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_%28rocket_engine_family%29 (v půlce
> je tabulka, proklikejte) https://en.wikipedia.org/wiki/Aerojet_Rocketdyne
> (aktuálně s tím mají nějaké výrobní problémy)
>
> To jaké jsou poměry váha/tah tam najdete taky. Ale započtěte i jinou
> účinnost a množství potřebného paliva.
>
> Všude taky najdete odkazy na původní ruské motory. U nás je protiruská
> hysterie větší než v USA, tak pravdu na české pravdoláskařské wiki
> nehledejte. Dokud jste mladí, učte se k té angličtině i rusky, čínsky,
> indicky, arabsky, hebrejsky. Najděte si spolehlivé informační kanály,
> které poskytují něco jako svodky. Něco podobného mají nejmenovaní
> příslušníci nejmenovaného národa. Pak budete i v předstihu vědět jak to je
> s těma stíhačkama, ikdyž se mluví oficiálně jenom o jedné.
>
>
> ----- Původní zpráva -----
> Od: "Pavel Urbancik" <hw na itherm.cz>
>
>
>> Jen par poznamek k polopravdam a zavadejicim vecem co pisete.
>>
>> Nechapu proc by slozitejsi a komplexnejsi motor mel vydrzet dele. To ze
>> je
>> uzavreny cyklus ucinnejsi nikdo v americe nepopira, proto take budou
>> motor
>> ktery stavi musk i bezos ma uzavreny cyklus (a oba budou ma metan).
>> Podle me jedinny motor ktery se dosud pouzival vicekrat na let byl SSME a
>> tam se vzdy provadela komplet generalka. Tzn temer novy motor.
>> Jinak dat na raketu kridla znamena udelat novy stupen, pro jine namahani,
>> s hrosim konstrukcnim cislem nez ma stupen co pristava vertikalne a
>> namahan stejne jako pri startu.
>>
>> Jak take muzete vedet kolik stoji recyklace, mate vesteckou kouli, nebo
>> opet googleni a dojmy?
>>
>> V pdf na strane 4 neni nic co by potvrzovalo to co pisete.
>>
>> Hlaska o tom ze vse uz bylo zname a je to jen lego ... proc tedy nasa
>> prebira data o retrozazehu (ktery chrani stupen pri vstupu od atmosfery)?
>> Opravdu jsou to jen zname veci z archivu a musk je jen bere a prodava
>> dal?
>>
>>
>>
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav
>> Lukesh
>> Sent: Samstag, 10. Februar 2018 11:54
>> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>>
>> Ta wiki, to je jak 100+1. Ano, jde o uzavřený cyklus, někdy tomu rusové
>> říkají vnitřní anebo tomu blbě rozumím. Ty motory jsou naopak
>> spolehlivější a vydrží hořet mnohem déle, než je potřeba k vynesení
>> družice - zatím se ho ještě nepodařilo dlouhým provozem zničit, vždy jim
>> jen došlo palivo. Toto a sankce je možná důvod, proč v USA tak tlačí na
>> recyklaci nosičů. Vždyť recyklovat Muskův stupeň vyjde dráž než vyrobit
>> nový, ale tady jde o vytvoření funkčního principu, toto oni potřebují. Ty
>> ruské motory se totiž dají používat dokola.
>>
>> V Rusku o recyklaci nosičů taky uvažovali, ale v dopadové oblasti nemají
>> moře, aby si na určené místo doplavali s plošinou, tak to zkoušeli s
>> křídlama. Jenže zajištění návratu a zajištění znovupoužitelnosti bylo
>> dražší, než si vyrobit nový stupeň. O návrat použitelných surovin se
>> nebojte, o to se už hodně dávno starají sběrači ve stepích, je kolem toho
>> celá mafie - vědí dopředu, kam to zhruba dopadne. Toto je tedy
>> nejlevnější
>> způsob recyklace prvního stupně, prostě po pycckn.
>>
>> Ale musím uznat jedno - ano, povedlo se v USA znovu udělat těžkou raketu
>> s
>> NERUSKÝMI motory. To je dnes už problém, díky zpřetrhání
>> výrobně-odběratelských řetězců, odchodu lidí do důchodu bez vychovaného
>> nástupce, knowhow zmizelo, vymyslet znovu to už nikdo neumí.
>>
>> Už jsem sem dával pár dní zpět toto:
>>
>> Právěže ty ruské motory jsou i spolehlivější. V tomto PDFku máte názorně
>> ukázáno na straně 4 s raketou Atlas
>>
>>
>>
>> No a gůglit už umíte sami.
>>
>> Toto je zajímavé video - doporučuji ještě jednou pozorně poslechnout 32.
>> minutu
>>
>> https://www.youtube.com/watch?v=VIpgqepDOSA
>>
>> ... tvrdíme že to nejde a oni to už 10 let vyráběli...
>>
>>
>>
>> ----- Původní zpráva -----
>> Od: "Miroslav Draxal" <evik na volny.cz>
>>
>>> Zde bylo na mysli asi Otevřený a Uzavřený cyklus.
>>> Viz
>>> https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%BD_motor_na_kapaln%C3%A9_poho
>>> nn%C3%A9_l%C3%A1tky
>>>
>>> zhruba uprostřed.
>>> Míra
>>>
>>> -----Original Message-----
>>> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel
>>> Hudecek
>>> Sent: Wednesday, February 07, 2018 6:37 PM
>>> To: HW-news
>>> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>>>
>>> To s tím vnitřním spalováním by si zasloužilo podrobnější vysvětlení.
>>> Mám za to, že všechny raketové motory spalují palivo ve spalovací
>>> komoře.
>>>
>>> A velikost je sice hezká, ale bohužel se právě v těch dřívějších
>>> časech ukázalo, že to není úplně dobrý nápad. Prostě ty velké motory
>>> nejsou moc spolehlivé a taky jsou mnohem dražší, než součet menších. V
>>> tomto případě je to dokonce naplánováno tak, že selhání jednoho motoru
>>> neohrozí dokončení mise. A v té tříraketové konfiguraci by nemělo
>>> vadit, ani když chcípnou tři motory.
>>>
>>> A dovedu si představit, že když bude chtít 4x větší nosnost, udělá
>>> 12raketovou konfiguraci:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> -----Původní zpráva-----
>>> From: Jaroslav Lukesh
>>> Dovolte, abych se zasmál. Oprašuje pouze věci, které byly popsané v
>>> časopisech pro mládež a techniky ve 30. až 60. letech.
>>>
>>> Pak použije to nejlevnější co na trhu najde a poskládá to jako lego.
>>> Toto je Muskova technologie. No moje taky, taky nakupuju to
>>> nejlevnější v číně a lidi pak valí voči na to co z toho poskládám.
>>> Jenom on jede v trošku větším měřítku a platí mu to investoři.
>>>
>>> Žádný technoloický zázrak v tom nevidím, vždyť to ani nemá motory s
>>> vnitřním spalováním. Ale ty v USA vlastně nikdy neuměli vyrobit, to
>>> umí jenom rusové (a vyváží je do USA, embargo neembargo).
>>>
>>> Pak by mu těch motorů stačila jen polovina, uneslo by to mnohem větší
>>> náklad, ale nevypadalo by to tak sexy pro investory. A o toto mu jde
>>> především - o investory pro jeho hru investiční "letadlo".
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Další informace o konferenci Hw-list