[MECH:] 3D tisk - problem s ABS a tepelnou roztaznosti tiskarny - pricina

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Únor 10 23:49:12 CET 2018

Mam mozna malicko jinou konstrukci celeho hotendu (daval jsem sem fotku)
- v hlinikove kostce (topeni) cca 10 mm silne je z jedne strany
nasroubovana tryska (mosaz, cca 5 mm kouka ven). Z druhe strany je do ni
nasroubovany sroub M6 delky cca 40 mm, ktery konci v bloku chladice (cca
15 mm na opacnem konci). Na zacatku sroubu je onejch 240 stupnu, na jeho
konci maximalne 60 - tedy na 40 mm sroubu mam teplotni spad 180 stupnu.
Pokud je roztaznost linearni, da se tvrdit, ze celkova dilatace bude
odpovidat zmene teploty v cele delce sroubu o prumernych 90 stupnu.

Samozrejme do toho vstupuji jeste dalsi drobnosti, at uz roztaznost
samotneho topneho bloku (nejaka slitina hliniku) nebo trysky na horke
strane (mosaz) a roztaznost chladiciho bloku na studenem konci (opet
neco hlinikveho) - v realu se tak teplotne hybe jeste o neco vic, nez
jen tech samotnych 40 mm sroubu. Kazdopadne tahle sestava udela desetimu
milimetru snizeni tiskove trysky proti podlozce, dalsich par setin udela
samotna podlozka - daval jsem sem jakejsi pokusy o mereni, nakonec praxe
vcelku potvrdila ty cernejsi obavy, podlozene teorii :)

Zatim mam v hlave nejakou zasunovatelnou sondu, ted uz to "jen" (ano,
zname sproste slovo) namalovat a udelat... Modelarske mikroservo (9g,
mozan vyhrabu i nejake mensi) vyklopi sondu (pro zacatek asi jen
mikrospinac - kupdivu ty, co se pouzivaji na endstopy maji
opakovatelnost polohy velmi slusnou, kdyz jsem tu psal o trech setinach,
tak jsem asi nepsal uplnou pravdu - za cely den to nebylo horsi nez dve
setiny, to na mechanicky kontakt neni zle a pro dany ucel postacujici),
ta se mechanicky zaaretuje ve spravne poloze (velka vule na pace a
magnet, fixujici odklon mechancky - mem celkem jasne predstavy o
presnosti najeti modelarskeho serva, takze to rad necham na mechanicke
aretaci), pak se to otuka pomoci SW a ona "sonda" se zase sklopi.
Konstrukci na netu jsou hromady, vetsina z nich ma mikrospinac primo na
pace serva a autori s tim taky nejak zijou...

Pavel Kutina