[MECH:] 3D tisk - problem s ABS a tepelnou roztaznosti tiskarny - pricina

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Únor 10 02:02:46 CET 2018

Tak se mi "dumyslnou soustavou prepakovani" podarilo dosahnout nejakych
alespon pribliznych dat - pod trysku jsem nacpal paku, vpostred podlozil,
druhy konec pod hodinky, prevod tedy co nejpresneji 1:1, jako podlozeni paky
desitka vrtak, paka Chirana Inox (zubarske dloubatko), takze ani jedno by
zasadne nemelo zkreslovat "mereni", paka predepjata pruzinou hodinek.

Po najeti z pokojovych 22 stupnu na 240 odchylka 0.09 mm. Pak jsem zapnul
topeni na bedu na 120 stupnu a ono to osm setin "vykompenzovalo", v realu
tedy pridalo jeste dalsi 0.04 mm.Tak si clovek muze nastavovat co chce a jak
chce, a najednou ma 0.13 mm drift proti trysce. K tomu se prida dalsi
desetina nerovnosti zvlnenim skla a razem je vymalovano...

Je mi jasne, ze se jedna o "mereni" a ne mereni (timto zdravim kolegu TR :-)
, ale nejaky obrazek se z toho udelat asi da, prilis vesele to neni -
rozhodne to nevypada na rutinni pouzivani, kdy vezmu model, nasypu do
sliceru, spustim tisk a jdu si lehnout, minimalne prvni vrstvu clovek musi
hlidat a pripadne prenastavit offset rucne (plati u ABS, u studene podlozky
a nizsich teplot pro PLA mi to neplave zdaleka tolik, tam tisknu vetsinou na
"prvni dobrou", ty mensi odchylky prvni vrstva nejak pobere).

Co s tim? Se zvlnenou podlozkou mozna pomuze sonda a autolevel, stejne tak s
absolutni polohou podlozky, ale polohu trysky tim nevykompenzuju, kdyby se
rozkrajel. Jedina rozumna varianta je opravdu zapocitat to na zaklade
namerene teploty do offsetu (resp. mapy autolevelu) a zahrabat to do FW.
Sice ani jedna metoda nepostihuje dynamicke zmeny offsetu, ke kterym
nepochybne dojde pri celkovem prohrivani tiskarny pri delsim tisku, ale i
tak by to melo byt lepsi nez nic.

Hernajs, to jsem si ase nasel hracku - a to jsem si myslel, ze 3D tisk je
dneska zvladnuta technologie a k raketove vede to ma daleko :)

Pavel Kutina