Elon je proste najlepsi :-)

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Středa Únor 7 20:45:45 CET 2018

> Největší hrozba pro člověka je: člověk. Nejvíc lidí za rok zabije:
> člověk. Tuhle hrozbu osídlením Marsu nebo nějakého asteroidu
> neodvrátíte.

> Všechno, co jste vyjmenoval, je neobyvatelné. I v té největší fantazii
> by se tam mohla přestěhovat hrstka lidí a dlouhodobě přežít by tam
> stejně nemohli. Musíte tam něco pěstovat, mít zdroj vody a kyslíku.
> Pokud tam není dýchatelná atmosféra, potřebujete nemalý zdroj energie
> na výrobu té atmosféry. A znamenalo by to žít pod nějakým poklopem.

> Osídlování okolního vesmíru je jen sci-fi. Katastrofa globálních
> [...]

Asi jsme se nepochopili. Nemám na mysli smrt jednotlivce, ale vyhynutí
druhu (global extinction) v důsledku globálního kataklysmatu, který
postihne Zemi.

Samozřejmě, že všechny uvedené nemovitosti jsou v současnosti
neobyvatelné. A samozřejmě, pokud (a dokud) neproběhne terraformace,
budou obyvatelé muset žít pod poklopem. No a?

Vzhledem k dosažené technologické úrovni je celkem pochopitelné, že
problematika osídlování okolního vesmíru je většinou (naštěstí ne
výlučně) řešena ve sci-fi literatuře. Nevidím na tom nic pozoruhodného,
průměrného husitu zcela jistě nezajímala sci-fi možnost strávit víkend v
Londýně a v pondělí v pohodě dorazit do hokny.

K úvahám o pravděpodobnosti zničení života na Zemi lidským přičiněním
lze říci jen tolik, že dříve často zmiňovaná (a propagandisticky
náležitě zužitkovaná) hypotéza "jaderné zimy" jakožto důsledku
globálního nukleárního konfliktu je v současné době na základě analýz a
simulací z poslední doby považována za nepravděpodobnou. Pro potvrzení
nebo vyvrácení těchto analýz mi bohužel schází dostatečná kvalifikace.

Závěrem, názor, že je naprosto k ničemu osídlovat okolní vesmír, je z
pohledu jednotlivce snadno pochopitelný. Jak jste správně poznamenal, za
vašeho života ke globálnímu kataklysmatu nejspíš nedojde. Nicméně,
zvažte i možnost, že existují lidé, jejichž úvahy nejsou limitovány
délkou jejich vlastního života.

jf