RE: Degradace jazyka českého

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Pátek Prosinec 28 20:11:12 CET 2018

Já to přece chápu, to jsem psal. Ale schválně jsem vypsal několik termínů, které sám používáš. Ne proto, abych provokoval, ale proto, že mnohdy si člověk ani neuvědomí, že se chová vlastně velmi podobně. Já v tom nejsem jiný. Tak to prostě je. Akorát že to, co používáš ty sám, ti přijde normální, slova ostatních nikoliv.

Vyzdvihnu tedy jen několik z nich. PC – Personal Computer. Anglická zkratka. Proč ne česky počítač nebo osobní počítač? Ano, používá se to. Ale to i ten unboxing se používá, na youtube je to fakt velmi známý termín. Jinak někdo používá i termín „komp“ nebo dokonce „kompl“. Co ta rozborka? To je rusky přivezené snad z vojny. Z5 – to je úplná čuňárna. A bude to mít možná nějaké kořeny v angličtině, protože tam se používá dvojka pro „to“, čtyřka pro for. Třeba B2B apod. Tak taková česká alternativa? Bugy. Já jsem programátorem asi 40 let a tohle slovo jsem si nikdy neoblíbil.

Myslím si, že dnešní děti v tomto nejsou horší než my. Také nějaká ta divná slova používáme. Jen nám to vůbec nepřijde divné a myslíme si, že ta naše slova jsou perfektní, neexistuje pro  ně alternativa. Jsem přesvědčený o tom, že kdybychom se potkali s kvalitní učitelkou češtiny a tvrdili, jak mluvíme parádně, vyvedla by nás velmi rychle z omylu. A také si myslím, že nějakou dobu trvalo, než se i ty technické termíny uchytily. Když jsem začínal s počítači, nebylo tu nic moc anglicky, ale spíš německy. Pak se to proměnilo na angličtinu. Ale obyčejní lidé tomu stejně nerozuměli, neznali termíny. Postupně se s nimi seznamovali a začali je také používat. Nemuseli by, české alternativy existují. Třeba Schnittstelle - Interface - rozhraní. Mnoho techniků ten interfejs používá.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Friday, December 28, 2018 11:29 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Degradace jazyka českého

Ale jo, vždyť jsem psal, že cituji"  že v technické terminologii existuje spousta slov, které nemají v češtině dostatek výrazů , nebo nejsou zažité úplně  chápu. ( blútú , fleška) "
Myslel jsem tím přesně to co se používá hlavně v technické terminologii. A hlavně PSANÉ terminologii. To že napíšu switch v technické konferenci je OK, kdybych napsal přepínač, bude to zmatečné.

Mě šlo především o běžnou komunikaci.A mluvenou.  A například "železo" je čistě české slovo vyjadřující v technice nějaký hardware. V tomto případě mi to železo přijde opravdu víc české, byť je to hantýrka.