Re: OT: Degradace jazyka českého

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pátek Prosinec 28 10:43:54 CET 2018

Dne 27.12.2018 v 23:02 Jan Kuba napsal(a):
> Jen takový povzdech... Je mi 46, ve škole nepoznamenán angličtinou se jí
> snažím dlouhodobě nějak vstřebat.
> My se učili ruštinu, ale nevzpomínám si, že by někdo mezi běžnou českou
> mluvou běžně používal ruská slovíčka, nebo jejich spojení. Ano možná
> občas někdo prohodil větu, jestli koupil někdo  bilety do kina, ale to
> spíš proto, že zrovna v kase prodávala rodilá Ruska....

Je mi jen o pár (čtyři) let méně, ale zrovna včera jsem rusismus "tamu
nazad" "použil a to na docela formálním zasedání. V zápisu to
pochopitelně bude česky. Bylo to pro odlehčení.

>   Co je horší, že komunikace mojí dcery a syna ( většinou na sociálních
> sítích) je v úplně stejném stylu.
> Dneska jsem z hrůzou zjistil, že krom četných ANGLICISMŮ používají také
> zkratky, které sice ušetří asi pár kliků do klávesnice, ale oni už i ve
> zkratkách komunikují i když spolu mluví po telefonu :-(
> ( jen co jsem odchytil ... Tvl, Ttj, Omg, Lol , Wtf ..... ale je jich
> mnohem více )

TVL, WTF, LOL, OMG není doména dnešních mladých, ty se používají už
skoro 20 let, to je příspěvek světu českého jazyka od naší generace. Je
to neformální a každá generace podobné neformální věci měla. Všiml jste
si, že se už téměř nepoužívá "vole vole"? V podstatě z toho zbylo vámi
zmiňované TVL. Tam jsme na tom opačně a mladí mohou stejně odsuzovat nás
:-).

> Nejsem žádný "jazykový brusič" ale podle mě je čas něco s tím dělat.
> Když to takhle půjde dál, tak já se  s mými vnoučaty ( samozřejmě pokud
> se jich dožiju ) už normálně nedomluvím.

Nemyslím si, že se nedomluvíte, oni se umí přepnout do češtiny a těch
pár drobností se nechá strávit. Důležitější je, jestli je dokážete
oslovit a budou chtít s vámi mluvit.

Já teď bojuju se sociálními sítěmi v tom smyslu, že potřebuju oslovovat
lidi z různých generací, ale každá používá jiný "komunikační protokol"
rozumějme jinou sociální síť, jiný způsob komunikace, jiný způsob zpětné
vazby. Tudíž kombinace mailů, SMS, Facebooku, Instagramu (seřazeno podle
věku respondentů), kde maily pomalu odumírají a nové sítě typu Whatsapp
teprve poznávám. Že se na FB komentuje, na IG "lajkuje". Je zvláštní,
jaký dosah dokážou vygenerovat naprosto nicneříkající příspěvky a jak
špatně se šíří důležité informace. A je s podivem, jak rozdílně jsou
hodnoceny stejné příspěvky na různých sociálních sítích.

Berte to jako obhajobu mladých, já jejich způsob komunikace chápu,
neříkám, že je ideální, ale oni fungují tak, jak si to od nich svět,
kterým jsme jim uchystali, žádá.

Mě zase nebetyčně vytáčí pravopisně dobře napsané slovo CUNAMI.

Standa