Programovani Orange-Pi

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Prosinec 27 17:21:10 CET 2018

V textu

Dne 27. 12. 18 v 16:33 Jaroslav Buchta napsal(a):
> Nevim, Qt se mi nejak pro tyto ucely zda jako kanon pro vrabce...

No to sice je, ale zato je univerzální...

> Spis bych si predstavoval programovani v prostem C s necim, jako okenni
> WinAPI, co by byla prosta aplikace bez hromady knihoven a zavislosti,
> vytvorit okno a v nem par zakladnich prvku, zadne animace, vazby na
> dalsi knihovny tretich stran a podobne opicarny. Lze neco takoveho v
> principu provozovat na Linuxu? Ta ruzna GUI asi nejsou moc/vubec
> kompatibilni co se tyce API?

Qt není zase tak moc odlišné. Trochu jinak zpracovává události
(klávesnice, myš ...) a používá svůj systém signálů a slotů, které si
mohou widgety předávat. Lze to pochopit, je to docela dobře vymyšleno. S
GUI je prostě dost práce ať to děláte v čemkoli. Těch knihoven, ve
kterých lze GUI pod Linuxem dělat je dost a každé jiné. Všechny kdysi
někdo vytvořil s tím, že si usnadní práci. A pak zjistil, že to na jedné
straně práci ubere, ale na druhé zase přidá. Napsat GUI je prostě
otročina, spousta nudné práce, kterou udělat musíte. Mně se na Qt líbí
to, že když už to jednou uděláte, pak je to schopné běžet na všem
možném. A má to v sobě spoustu užitečných funkcí jako jsou vlákna,
časovače aj., které lze použít i mimo GUI.

> S kernelem by asi problem byt nemel, kdysi davno jsem neco zkousel a to
> ma API celkem rozumne a dokumentovane, zda se.
> Chtel bych treba vyzkouset, jak moc rychle se da hybat s temi
> periferiemi a k cemu by to mohlo byt jeste pouzitelne, vytvorit nejake
> vlakno s vysokou prioritou pro ulohu a v jinem neco jednoduse zobrazovat
> a ovladat prostrednictvim GUI, napriklad.

Jak moc rychle lze hýbat GPIO piny nevím, ale systém jaderných modulů
pro tyhle subsystémy je docela dobře vymyšlený. Zkoušel jsem modul pro
one-wire sběrnici a 2 teploměry na ní a chodilo to bez problémů. Také
bych rád vyzkoušel IIC nebo SPI - koukal jsem, že nad tím jsou ovladače
pro různé obvody, může to být zajímavé.
Jenže jsem viděl video z nějaké konference, kde ukazovali lidi z jakési
vysoké školy (tedy žádní blbci) použití nějakého toho ovoce PI jako PID
regulátoru pro motor. A nic moc, dost se trápili s vytuněním jádra
Linuxu pro real time práci a řekl bych, že výsledek tomu moc
neodpovídal. Prostě v tom systému určité latence jsou, s tím se toho moc
dělat nedá a musí se s tím počítat.

Mrazík