Re: Emulátor proměnného odporu

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Čtvrtek Prosinec 27 14:13:10 CET 2018

Co tím chci říct? S kolegou Foldynou souhlasím v tom, že tepelná pohoda

> v zatepleném domě nesouvisí s klasickou regulací, časová konstanta je
> hodně dlouhá a pokud se v domě bydlí, tak si spíš hrajeme na to, jakou
> teplotu má v danou hodinu vzduch, zda se topí nebo netopí. Ono je totiž
> úplně jedno, jestli je v 5:00 v domě 18 nebo 20 st.C, ale je sakra znát,
> jestli soustava v době vstávání topí nebo netopí. Pokud je 20 st.C a
> topení netopí, vstávám do pocitového chladu, pokud je 19 st.C a radiátor
> hřeje a točí vzduch v místnosti, mám pocitově teplo. Teď jsme měli doma
> marodku a když děti vstávaly, nejjednodušší bylo vrazit na 5 minut
> [...]
Pozrite si, prosim,  pozornejsie bod 6 v mojom dlhom maile a odkaz v nom,
pripadne najdite nejaky krajsi graf na webe.
Na strane 7 je profil vlhkosti a na strane 10 je profil teploty vzduchu a
teploty povrchov.
Su tam vyznacene oblasti "pocitovej pohody" podla teploty povrchov v
miestnosti a teploty vzduchy v miestnosti...
Najdite rozpor medzi mojim odkazom a tvrdenim pana Foldyna, s ktorym aj vy
suhlasite.
Ja ho nevidim,
;-)
Tie grafy nie su z pocitu jedneho cloveka ...
Takze tam najdete aj to, pri akych *konkretnych teplotach stien a vzduchu*
je co "sakra znat" a co je *pohodove* pre relevantne mnozstvo ludi.
Plati to nie len pre vykurovanie, ale aj pre chladenie, podla toho, v
ktorej casti grafu sa hybete...
;-))
Staci len (vediet) citat taketo grafy ...
Daju odpoved na otazky, napr:
Na aku teplotu musim vykurit vzduch v izbe v zime, ked mam teplotu stien
"X" stupnov, aby sa ludia citili prijemne ?
Na aku teplotu musim vychladit vzduch, aby bola tepelna pohoda v
miestnosti, ktora bola v lete rozohriata a jej steny maju "Z" stupnov, aby
sa ludia citili prijemne ?

Tepelna (aj vlhkostna) pohoda suvisi s kalsickou, ci neklasickou regulaciou
tak, ze regulaciou sa snazime dostat teploty, vlhkosti do oblasti pocitovej
pohody ludi, ak sa v miestnosti zdrzuju a
dovolime opustit teploty a vlhkosti mimo optimum, ak sa tam nezdrzuju.
Spravna regulacia ale nepusti teplotu a vlhkot tak daleko mimo pohodu, aby
je nedokazala v pozadovanom case vratit do oblasti pohody.

A to absolutne nesuvisi s tym, ci je objekt zatepleny, alebo nezatepleny,
betonovy, tehlovy, alebo dreveny ....akykolvek...
Meni to len sposob regulacie, algoritmy regulacie, casove konstanty, a
pod... Pre kazdy objekt ( zvlast neznamy) je vhodnejsie nieco ine.
Pre spravnu volbu sposobu regulacie, vyber algoritmov, konstant, ... je
potrebne mat relevantne vstupne data.
Preto som nezacal radu " JA mam taky a taky dom a JA som to urobil tak ...
"
Zacal som bodom 1. - meranie vlastnosti objektu... zmerajte si VASE VLASTNE
data
To da odpovede napr. na otazky
Ma zmysel nastavovat utlmy teploty?
Ak ano, o kolko stupnov to ma zmysel?
O kolko hodin:minut skor musim zacat kurit, ak chcem mat o hh:mm pocitovo
tepelnu pohodu ?
Kolko hodin:minut pred planovanym poklesom mozem vypnut kurenie, aby sa
este v case pozadovanej vyssej teploty, alebo vacsej tepelnej pohody este
neprejavil pokles?
Ma zmysel "X" hodinovy pokles, ked dom ma zotrvacnost Y hodin a Y>X,
pripadne Y>>X ?

Nedovolim si povedat, ze pri teplotach stien 15 stupnov a rozkureni vzduchu
napr na 25 bude tepelna pohoda za par hodin ... V polystyrenovom dome asi
ano, v tehlovom urcite nie,
aj ked sa ludia budu presviedcat pohladom na teplomer, ze je v izbe
"teplo", lebo teplomer ukazuje 25, ale ich telo im tepelnu pohodu nebude
chciet uverit, neda sa oklamat.

Dodo