Re: Emulátor proměnného odporu

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Sobota Prosinec 22 00:37:53 CET 2018

>  > Podla vasho popisu NEVERIM, ze NAMERANE hodnoty budu v sulade s
>  > nastavenymi hodnotami v case pre regulaciu.
>
> Máte naprostou pravdu. Jen idiot by čekal, že v RD s izolačními
> parametry, které máme, by se za 3 hodiny po vypnutí topení ochladilo o
> 10 stC, samozřejmě za předpokladu, že venkovní teplota je vyšší než
> řekněme -15 stC a že nejsou otevřená všechna okna a dveře.

Máme o něco méně zateplený dům, zatím bez jakékoliv regulace nebo
časového nastavení teploty. Topíme kotlem na kusové dřevo s 1 m3
akumulační nádrží a regulací pomocí termostatu na chodbě. Máme v bytě
pod dlažbou podlahové teplovodní vytápění a klasické radiátory bez
regulace. Koncem listopadu jsme odjeli na týdenní dovolenou, natopili tu
nádrž a ráno před odjezdem už byl kotel chladný a bez paliva. V nádrži
bylo 90 st.C a uvnitř domu 21 st.C.

Po týdnu (kotel hlásil od vypnutí 164 hodin) jsme přijeli, v domě bylo
15 st.C a voda v kotli měla 14,1 st.C. Venku skoro celý týden mrzlo
(mrznoucí déšť, ledovky ...) a topná soustava měla k dispozici pouze
těch 75 kWh v nádrži. Naplnit jsem kotel dřevem, podpálil, do hodiny
bylo v domě pocitově teplo, stačilo začít točit vzduch pomocí radiátorů,
pak asi 24 hodin trvalo, než se celý barák včetně podlahovky prohřál na
těch standardních 20 st.C.

Co tím chci říct? S kolegou Foldynou souhlasím v tom, že tepelná pohoda
v zatepleném domě nesouvisí s klasickou regulací, časová konstanta je
hodně dlouhá a pokud se v domě bydlí, tak si spíš hrajeme na to, jakou
teplotu má v danou hodinu vzduch, zda se topí nebo netopí. Ono je totiž
úplně jedno, jestli je v 5:00 v domě 18 nebo 20 st.C, ale je sakra znát,
jestli soustava v době vstávání topí nebo netopí. Pokud je 20 st.C a
topení netopí, vstávám do pocitového chladu, pokud je 19 st.C a radiátor
hřeje a točí vzduch v místnosti, mám pocitově teplo. Teď jsme měli doma
marodku a když děti vstávaly, nejjednodušší bylo vrazit na 5 minut
termostat za okno a donutit regulaci začít topit z nádrže bez ohledu na
teplotu vody v nádrži nebo teplotu v místnosti.

Standa