Vadna serie OZ?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Srpen 15 22:53:40 CEST 2018

Dobrý den všem,

před časem jsem pro jednoho známého vyvíjel pH metr. Původně používal nějaké
zapojení s TL081 nebo tak něco, ale pak to levnějšími sondami špatně měřilo
roztoky s nízkou konduktivitou:-)

Navrhl jsem zapojení (část v příloze) s MCP6001. První asi 2 ks fungovaly,
další nikoli. Z ADC lezlo buď max, nebo min a na výstupu OZ je buď 5V, nebo
0. Když jsem s nezapojenou sondou měřil mutimetrem napětí na vstupu
(vnitřní-vnější v BNC), tak funkční kus ukazoval nějaké 00nic, nefunkční
desetiny V, nebo něco takového, přičemž hodnota před/za R1 se nezanedbatelně
lišila, tedy jím asi procházely nějaké uA. Když na výstup dám osciloskop,
nic zajímavého se neděje. Pokud si ale pak sáhnu na vstup, osc. začne
ukazovat krásnou sinusovku, takže OZ "normálně" zesiluje.

Ve funkčním ks je na OZ napsáno ADHB, v nefunkčních ADY0. Objednal ve
farnellu nové, na nich je zas ADY0 a zas to nefunguje (postaveno několik
desek). Pak přendal OZ s ADHB do nefunkční desky a taky nefunguje.

Je správný můj závěr, že ty ADHB jsou vadná série a ten jediný funkční ks
(druhý je prodaný) poškodil při přepájování? Je možné, že si toho za několik
měsíců nikdo nevšiml, protože to nikdo jiný nepoužil na nic, kde by na tom
input bias záleželo? Nebo jsem přehlédl nějaký detail, kvůli kterému můžou
mít tyto OZ někdy několikařádově horší bias než TL081?

Díky,
PH