Covox (LPTDAC) - DA prevodnik R2R

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Říjen 28 21:04:42 CEST 2017

Tahle knížka je skutečně spíše popularizační. Je to tam vysvětleno hodně
polopaticky, ale počítání se úplně nevyhýbá. Jen mě místy dost irituje
vztahováním různých rozměrů k centimetru.

Ale celkově je na tom o dost líp než většina popularizačních knížek, co jsem
za posledních pár desetiletí viděl. Většina z nich mě zklamala tím, že jsem
se nic nového nedozvěděl. Zajímalo by mě, jestli někdy narazím na text,
který by mi pochopitelně vysvětlil Higgsův mechanizmus. Zatím mě jen těžce
zklamalo to vysvětlení oceněné jistým britským finančníkem.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Miroslav Mraz

Dík za odkaz, stáhnul jsem, přečtu. I když co jsem do toho zběžně
pohlédl, je tam moc slovní vaty a málo rovnic, ale způsob Feynmanova
uvažování mě zajímá.
S kvantovkou je to těžké - je tam moc velká libovůle a to i při popisu.
Heisenberg počítal s maticemi a zpočátku ani nevěděl, že jsou to matice,
Schrödinger s vlnovými funkcemi, protože byl původně optik a Dirac
nakonec ukázal, že je to vlastně stejné - obě metody počítají s objekty
ve vektorovém prostoru se skalárním součinem, kde komutativita operátorů
má specifické vlastnosti (Hilbertův prostor).
Feynman na to šel úplně jinak, dost složitě, ale mnohem názorněji -
nepotřebuje např. vůbec ten Hilbertův prostor, který je dost
nepochopitelný (většinou má nekonečně rozměrů, v Heisenbergově případě
spočetně, u Schrödingera dokonce nespočetně). Přesto je i tento popis
kvantových jevů v zásadě ekvivalentní předchozím. Ale taky se to moc
nepoužívá, ta matematika kolem toho je dost zvláštní a poměrně náročná.
Důležitější jsou Feynmanovy diagramy, docela mě zajímá jak populárně
vysvětlí, co vlastně ty vertexy znamenají.

Mrazík