Covox (LPTDAC) - DA prevodnik R2R

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pondělí Říjen 30 15:59:54 CET 2017

Nevím, to asi populárně vysvětlit nejde. Na internetu lze najít obrázky
Prof. Higgse s tabulí v pozadí, kde je to vysvětleno ve 4. rovnicích
(např. zde je ta tabule celá http://www.davyking.com/2013.htm). Celá
Higgsova invence je v přidání kvartického členu (4.rovnice, 2. člen
vpravo) do potenciálu v langanžiánu standardního modelu.
Pak samo sebou musel dokázat, že je to matematicky konzistentní, splňuje
to předpokládané symetrie atd. Ale na to měl patrně lidi, protože zlí
jazykové říkají, že sám pan profesor kromě těch 4 rovnic nic jiného
nikdy nenapsal.
Pokud chcete pochopit jak si fyzici hrají s tím lagranžiánem, doporučuji
přednášky na http://www.vsprednasky.cz/. Musíte začít s teoretickou
mechanikou a pak teprve najet na kvantovku. Ale to už není populární, to
je fakt na úrovni VŠ předmětů na jeden semestr. Takže o něco náročnější,
především na čas. Je k tomu i docela dobrá učebnice, ale ty přednášky
jsou daleko lepší, líp se to chápe, protože prof. Kulhánek to počítá
krok za krokem na tabuli přímo před vámi i s tím, že občas udělá chybu.
V kvantovce se dostane až ke QED i s vysvětlením U(1)loc symetrie. A
když se dostanete až sem, tak už není ten Higgs taková záhada.
Mně připadá jako dost velká škoda, že nás ve škole teoretickou mechaniku
neučili, dá se z ní vyvodit i dost užitečných pravidel pro výpočty v
elektronice. Prostě, když to všechno člověk trochu vstřebá, začne to
zapadat do sebe - třeba Maxwell odvodil ty své rovnice z výsledků
experimentů, ale ony vyplynou docela přirozeně ze symetrií přírody samé.

Mrazík