Covox (LPTDAC) - DA prevodnik R2R

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Říjen 28 20:42:16 CEST 2017

Dík za odkaz, stáhnul jsem, přečtu. I když co jsem do toho zběžně
pohlédl, je tam moc slovní vaty a málo rovnic, ale způsob Feynmanova
uvažování mě zajímá.
S kvantovkou je to těžké - je tam moc velká libovůle a to i při popisu.
Heisenberg počítal s maticemi a zpočátku ani nevěděl, že jsou to matice,
Schrödinger s vlnovými funkcemi, protože byl původně optik a Dirac
nakonec ukázal, že je to vlastně stejné - obě metody počítají s objekty
ve vektorovém prostoru se skalárním součinem, kde komutativita operátorů
má specifické vlastnosti (Hilbertův prostor).
Feynman na to šel úplně jinak, dost složitě, ale mnohem názorněji -
nepotřebuje např. vůbec ten Hilbertův prostor, který je dost
nepochopitelný (většinou má nekonečně rozměrů, v Heisenbergově případě
spočetně, u Schrödingera dokonce nespočetně). Přesto je i tento popis
kvantových jevů v zásadě ekvivalentní předchozím. Ale taky se to moc
nepoužívá, ta matematika kolem toho je dost zvláštní a poměrně náročná.
Důležitější jsou Feynmanovy diagramy, docela mě zajímá jak populárně
vysvětlí, co vlastně ty vertexy znamenají.

Mrazík