Elektromobily, a vyzera to realne

Martin Úlehla ok9swl na gmail.com
Sobota Listopad 11 08:29:47 CET 2017


Není zač, zásuvka určitě není potřeba, naše dodávky i minibusy se dají 
nabíjet i z běžné třífázové zásuvky. Jen jsem si osobně ověřil dobrý 
důvod proč mají speciální zásuvky pro dobíjení elektromobilů zámky. Na 
firemním večírku kde jsme jeli jedním z minibusů mi někdo vytáhl 
dobíjení po deseti minutách, takže když jsme k němu po třech hodinách 
přišli čekalo nás dost nepříjemné překvapení - a velmi úsporná jízda 
zpět domů :).

Nicméně s mým výjezdem někam za pivem to bude horší, momentálně jsem 
ještě stále příliš potřebný doma. Ze stejného důvodu jsem i odešel z 
předchozího zaměstnání. Každopádně děkuji za pozvání.

K "nabíjecím" stanicím jsem se špatně vyjádřil. Opravdu mají dvě výměnné 
stanice, kromě té co jste zmínil ještě přímo v Bratislavě na Staré 
Vajnorské. Nabíjecích stojanů pak mají vícero po celé Bratislavě i 
Slovensku.

Rekuperaci samozřejmě dodávky i autobusy mají, ale vždy je lepší energii 
vůbec neodebrat a dodávky krásně plachtí na neutrál díky své vyšší 
hmotnosti. Dá se na to rychle zvyknout a využívat to. Řidiči rozvozů ale 
spíše využívají agresivní akceleraci.

U autobusu je to ještě lepší - rekuperace je ovládaná pákou retardéru a 
řidiči ji využívají "přirozeně" jak jsou zvyklí.

S pozdravem,
Martin Úlehla

Dne 10.11.2017 v 23:51 Jan Waclawek napsal(a):
> Dakujem za vycerpavajucu odpoved.
> 
> 900kg sice treba rozbehnut, ale predpokladam ze je aj rekuperacia pri
> spomalovani. Ja chapem ze aj tak to znamena stratu energie v treniach
> apod.; ale na druhej strane zase u "normalneho" auta bez rekuperacie sa
> straca energia rozbehnutej celej tony a pol; takze sa to mozno v konecnom
> dosledku z ciste energetickeho hladiska vyvazi. Je mi jasne, ze zvysena
> hmotnost ma vplyv aj na opotrebenia atd. a ze celkova bilancia je omnoho
> zlozitejsia.
> 
> Podstatne je ine - toto ako ste povedali:
> 
>> Nicménì je potøeba zkoušet nové cesty a nìkde se zaèít musí.
> 
> pretoze nedokonala prax je IMO oproti nejakemu teoretickemu vajataniu okolo
> dokonalych bateriek atd. 100x lepsia. A nech je obchodny model tej Voltie
> akykolvek, nech su v tom aj nejake dotacie, je to 100x lepsie ako zakazy a
> prikazy vypatlanych zelenych politikov, ktore to mozu len a len pokazit -
> prave vo svetle politickeho vyvoja v Nemecku neviem, ci mam byt uplne rad
> aj tomu, co Riso napisal o tej nemeckej poste... Aj ked urcite aj to je
> velky krok.
> 
>> Nabíjecí stanice jsou dvì,
> 
> Na tej wikipedii sa spomina *vymenna* stanica - neviem, ci ste to mysleli
> tak. To je IMO jedina rozumna cesta k realnej elektromobilite v
> sucastnosti (znova hovorim o nedokonalej ale realnej praxi versus
> neexistujucej idealnej predstave). Tie Bierovce su pri Trencine, asi 120km
> od BA, co je idealny model na cesty az do Ziliny (co je od Trencina
> dalsich cca 80km, takze by sa dalo dojst tam aj naspat), plus prilahle
> okolie. Samozrejme to realne vyuzitie je dane tym, akych konkretnych
> zakaznikov sa im podarilo zabezpecit.
> 
> Pochopitelne sa moze ukazat, ze skutocna ekonomika (a skutocna ekologia)
> elektromobility je neudrzatelna, ale to sa da zistit len a len z praxe,
> teoreticke studie sa daju prilis lahko ohnut ktorymkolvek smerom to prave
> vyhovuje.
> 
> wek
> 
> PS. No tak ako s tym pivom? Mame v tom Patronskom pivovare dat okrem
> bezneho trojfazu a tlakoveho vzduchu dat dorobit aj nabijacku na tu
> elektrododavku?


Další informace o konferenci Hw-list