Elektromobily, a vyzera to realne
Jan Waclawek
konfera na efton.sk
Pátek Listopad 10 23:51:29 CET 2017
Dakujem za vycerpavajucu odpoved.
900kg sice treba rozbehnut, ale predpokladam ze je aj rekuperacia pri
spomalovani. Ja chapem ze aj tak to znamena stratu energie v treniach
apod.; ale na druhej strane zase u "normalneho" auta bez rekuperacie sa
straca energia rozbehnutej celej tony a pol; takze sa to mozno v konecnom
dosledku z ciste energetickeho hladiska vyvazi. Je mi jasne, ze zvysena
hmotnost ma vplyv aj na opotrebenia atd. a ze celkova bilancia je omnoho
zlozitejsia.
Podstatne je ine - toto ako ste povedali:
> Nicménì je potøeba zkouet nové cesty a nìkde se zaèít musí.
pretoze nedokonala prax je IMO oproti nejakemu teoretickemu vajataniu okolo
dokonalych bateriek atd. 100x lepsia. A nech je obchodny model tej Voltie
akykolvek, nech su v tom aj nejake dotacie, je to 100x lepsie ako zakazy a
prikazy vypatlanych zelenych politikov, ktore to mozu len a len pokazit -
prave vo svetle politickeho vyvoja v Nemecku neviem, ci mam byt uplne rad
aj tomu, co Riso napisal o tej nemeckej poste... Aj ked urcite aj to je
velky krok.
> Nabíjecí stanice jsou dvì,
Na tej wikipedii sa spomina *vymenna* stanica - neviem, ci ste to mysleli
tak. To je IMO jedina rozumna cesta k realnej elektromobilite v
sucastnosti (znova hovorim o nedokonalej ale realnej praxi versus
neexistujucej idealnej predstave). Tie Bierovce su pri Trencine, asi 120km
od BA, co je idealny model na cesty az do Ziliny (co je od Trencina
dalsich cca 80km, takze by sa dalo dojst tam aj naspat), plus prilahle
okolie. Samozrejme to realne vyuzitie je dane tym, akych konkretnych
zakaznikov sa im podarilo zabezpecit.
Pochopitelne sa moze ukazat, ze skutocna ekonomika (a skutocna ekologia)
elektromobility je neudrzatelna, ale to sa da zistit len a len z praxe,
teoreticke studie sa daju prilis lahko ohnut ktorymkolvek smerom to prave
vyhovuje.
wek
PS. No tak ako s tym pivom? Mame v tom Patronskom pivovare dat okrem
bezneho trojfazu a tlakoveho vzduchu dat dorobit aj nabijacku na tu
elektrododavku?
----- Original Message ---------------
Subject: Re: Elektromobily, a vyzera to realne
From: Martin =?ISO-8859-2?Q?=DAlehla?= <ok9swl at gmail.com>
Date: Fri, 10 Nov 2017 21:01:00 +0100
To: hw-list at list.hw.cz
>Samozøejmì, já osobnì nejsem obchodník, ale technik - vývojáø. Mám znalost, obdiv i respekt k zákonùm fyziky a jsem svázaný zákony ekonomiky - a tak mé auto jezdí na benzín i kdy jsem se i v pøedchozím zamìstnání vìnoval dokonce pøímo vývoji elektrických pohonù.
>
>I mé dalí auto bude s nejvyí pravdìpodobností jezdit na benzín a kdy jsem chtìl být ekologický, tak jsem na dojídìní do práce nekoupil ani Teslu, ani Leafa ale velmi malé auto, pod které jsem lehnul a díly za 5kkè mu prodlouil ivot o dalí ètyøi roky uiteènosti místo serotování.
>
>Ano, MHD je jetì lepí, ale u bych nedokázal na vesnici obslouit potøeby rodiny.
>
>Nicménì je potøeba zkouet nové cesty a nìkde se zaèít musí. Problém jsou stále baterie a HE3DA to zøejmì nevyøeí, hi.
>
>On Fri, 10 Nov 2017 20:43:50 +0100
>Jaroslav Buchta <jaroslav.buchta at hascomp.cz> wrote:
>
>> No ale na vozeni tech 900kg je potreba dost nezanedbatelna energie navic...
>>
>> Dne 10.11.2017 v 20:36 Martin Úlehla napsal(a):
>> > Vak si vimnìte jak bývají vytíené rozvozové dodávky... Váhou skoro zanedbatelnì a objem tam také zbude.
>> >
>> > Samozøejmì proti naftì nebo benzínu je to nìkde úplnì jinde. Na druhou stranu zvuk motoru vìtiny dodávek z balíkovek naznaèuje, e mu jejich druh provozu velmi nevyhovuje.
>> >
>> > On Fri, 10 Nov 2017 19:53:45 +0100
>> > balu <balu at k-net.fr> wrote:
>> >
>> >> vozit 900kg bateriek... slusne :-)
>> >>
>> >>
>> >> On 10/11/2017 19:18, Martin Úlehla wrote:
>> >>> Pokusím se s Vámi podìlit o detaily které nejsou pøíli tajné, tedy alespoò doufám.
>> >>>
>> >>> V tuto chvíli má Voltia dvì generace dodávek Citroen Jumper, starí generace s asynchronním motorem s øazenou pøevodovkou, novìjí (ve vìtím zastoupení) u tak jak si èlovìk elektromobil pøedstavuje - se synchronní verzí motoru a jednostupòovou pøevodovkou.
>> >>>
>> >>> Informace o nové generaci je zde
>> >>> http://evcgroup.cz/files/gf6uk_A4_J10_15_05_2014_EN_net.pdf
>> >>>
>> >>> Nejsou tam ádné smylenosti. Konkrétní typ baterie ani není, pouívají rùzné boxy - podle potøeb zákazníka. Boxy mají rùznou kapacitu, typ, tvar èlánkù i napìtí (v rozumných mezích). Nejvyí dojezdy jsou kolem 200km reálných. Osobnì se mi pøi pøevozu podaøilo dojet s kolegou Hulín-Bratislava pøes Senicu a Trnavu s 18% zbývající kapacity. Nicménì jsme se báli a jeli velmi "ekologicky".
>> >>>
>> >>> Box je výmìnný tak jak je to vidìt, u nás obvykle vysokozdviným nebo i jen ruèním vozíkem, v autì je vedení kolejnicemi a box dojídí do konektoru kde se pøipojí bez asistence øidièe a bez napìtí, manipulace je tedy bezpeèná. I èasy výmìny jsou reálné - pokud to èlovìk nedìlá poprvé v ivotì. Síla na to není potøeba taky témìø ádná pokud auto stojí na rovinì.
>> >>>
>> >>> Co se týèe provozu tak auta opravdu mají nábìh kilometrù a jsou aktivní. Nabíjecí stanice jsou dvì, ale myslím e a tak vyuívané nejsou, zákazníci myslím spí nabíjejí u sebe vestavìnou nabíjeèkou pøes noc (ale detaily a tak neznám).
>> >>>
>> >>> Co se týèe ceny a obchodního modelu Voltie, tam nic neprozradím jeliko to ani nevím...
>> >>>
Další informace o konferenci Hw-list