Elektromobily, a vyzera to realne

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Listopad 10 23:51:29 CET 2017


Dakujem za vycerpavajucu odpoved.

900kg sice treba rozbehnut, ale predpokladam ze je aj rekuperacia pri
spomalovani. Ja chapem ze aj tak to znamena stratu energie v treniach
apod.; ale na druhej strane zase u "normalneho" auta bez rekuperacie sa
straca energia rozbehnutej celej tony a pol; takze sa to mozno v konecnom
dosledku z ciste energetickeho hladiska vyvazi. Je mi jasne, ze zvysena
hmotnost ma vplyv aj na opotrebenia atd. a ze celkova bilancia je omnoho
zlozitejsia.

Podstatne je ine - toto ako ste povedali:

> Nicménì je potøeba zkoušet nové cesty a nìkde se zaèít musí. 

pretoze nedokonala prax je IMO oproti nejakemu teoretickemu vajataniu okolo
dokonalych bateriek atd. 100x lepsia. A nech je obchodny model tej Voltie
akykolvek, nech su v tom aj nejake dotacie, je to 100x lepsie ako zakazy a
prikazy vypatlanych zelenych politikov, ktore to mozu len a len pokazit -
prave vo svetle politickeho vyvoja v Nemecku neviem, ci mam byt uplne rad
aj tomu, co Riso napisal o tej nemeckej poste... Aj ked urcite aj to je
velky krok.

> Nabíjecí stanice jsou dvì, 

Na tej wikipedii sa spomina *vymenna* stanica - neviem, ci ste to mysleli
tak. To je IMO jedina rozumna cesta k realnej elektromobilite v
sucastnosti (znova hovorim o nedokonalej ale realnej praxi versus
neexistujucej idealnej predstave). Tie Bierovce su pri Trencine, asi 120km
od BA, co je idealny model na cesty az do Ziliny (co je od Trencina
dalsich cca 80km, takze by sa dalo dojst tam aj naspat), plus prilahle
okolie. Samozrejme to realne vyuzitie je dane tym, akych konkretnych
zakaznikov sa im podarilo zabezpecit.

Pochopitelne sa moze ukazat, ze skutocna ekonomika (a skutocna ekologia)
elektromobility je neudrzatelna, ale to sa da zistit len a len z praxe,
teoreticke studie sa daju prilis lahko ohnut ktorymkolvek smerom to prave
vyhovuje.

wek

PS. No tak ako s tym pivom? Mame v tom Patronskom pivovare dat okrem
bezneho trojfazu a tlakoveho vzduchu dat dorobit aj nabijacku na tu
elektrododavku?




----- Original Message ---------------

Subject: Re: Elektromobily, a vyzera to realne
   From: Martin =?ISO-8859-2?Q?=DAlehla?= <ok9swl at gmail.com>
   Date: Fri, 10 Nov 2017 21:01:00 +0100
     To: hw-list at list.hw.cz

>Samozøejmì, já osobnì nejsem obchodník, ale technik - vývojáø. Mám znalost, obdiv i respekt k zákonùm fyziky a jsem svázaný zákony ekonomiky - a tak mé auto jezdí na benzín i když jsem se i v pøedchozím zamìstnání vìnoval dokonce pøímo vývoji elektrických pohonù.
>
>I mé další auto bude s nejvyšší pravdìpodobností jezdit na benzín a když jsem chtìl být ekologický, tak jsem na dojíždìní do práce nekoupil ani Teslu, ani Leafa ale velmi malé auto, pod které jsem lehnul a díly za 5kkè mu prodloužil život o další ètyøi roky užiteènosti místo sešrotování. 
>
>Ano, MHD je ještì lepší, ale už bych nedokázal na vesnici obsloužit potøeby rodiny.
>
>Nicménì je potøeba zkoušet nové cesty a nìkde se zaèít musí. Problém jsou stále baterie a HE3DA to zøejmì nevyøeší, hi.
>
>On Fri, 10 Nov 2017 20:43:50 +0100
>Jaroslav Buchta <jaroslav.buchta at hascomp.cz> wrote:
>
>> No ale na vozeni tech 900kg je potreba dost nezanedbatelna energie navic...
>> 
>> Dne 10.11.2017 v 20:36 Martin Úlehla napsal(a):
>> > Však si všimnìte jak bývají vytížené rozvozové dodávky... Váhou skoro zanedbatelnì a objem tam také zbude.
>> >
>> > Samozøejmì proti naftì nebo benzínu je to nìkde úplnì jinde. Na druhou stranu zvuk motoru vìtšiny dodávek z balíkovek naznaèuje, že mu jejich druh provozu velmi nevyhovuje.
>> >
>> > On Fri, 10 Nov 2017 19:53:45 +0100
>> > balu <balu at k-net.fr> wrote:
>> >
>> >> vozit 900kg bateriek... slusne :-)
>> >>
>> >>
>> >> On 10/11/2017 19:18, Martin Úlehla wrote:
>> >>> Pokusím se s Vámi podìlit o detaily které nejsou pøíliš tajné, tedy alespoò doufám.
>> >>>
>> >>> V tuto chvíli má Voltia dvì generace dodávek Citroen Jumper, starší generace s asynchronním motorem s øazenou pøevodovkou, novìjší (ve vìtším zastoupení) už tak jak si èlovìk elektromobil pøedstavuje - se synchronní verzí motoru a jednostupòovou pøevodovkou.
>> >>>
>> >>> Informace o nové generaci je zde
>> >>> http://evcgroup.cz/files/gf6uk_A4_J10_15_05_2014_EN_net.pdf
>> >>>
>> >>> Nejsou tam žádné smyšlenosti. Konkrétní typ baterie ani není, používají rùzné boxy - podle potøeb zákazníka. Boxy mají rùznou kapacitu, typ, tvar èlánkù i napìtí (v rozumných mezích). Nejvyšší dojezdy jsou kolem 200km reálných. Osobnì se mi pøi pøevozu podaøilo dojet s kolegou Hulín-Bratislava pøes Senicu a Trnavu s 18% zbývající kapacity. Nicménì jsme se báli a jeli velmi "ekologicky".
>> >>>
>> >>> Box je výmìnný tak jak je to vidìt, u nás obvykle vysokozdvižným nebo i jen ruèním vozíkem, v autì je vedení kolejnicemi a box dojíždí do konektoru kde se pøipojí bez asistence øidièe a bez napìtí, manipulace je tedy bezpeèná. I èasy výmìny jsou reálné - pokud to èlovìk nedìlá poprvé v životì. Síla na to není potøeba taky témìø žádná pokud auto stojí na rovinì.
>> >>>
>> >>> Co se týèe provozu tak auta opravdu mají nábìh kilometrù a jsou aktivní. Nabíjecí stanice jsou dvì, ale myslím že až tak využívané nejsou, zákazníci myslím spíš nabíjejí u sebe vestavìnou nabíjeèkou pøes noc (ale detaily až tak neznám).
>> >>>
>> >>> Co se týèe ceny a obchodního modelu Voltie, tam nic neprozradím jelikož to ani nevím...
>> >>>




Další informace o konferenci Hw-list