Zdroj pro digitrony

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Březen 15 11:56:48 CET 2017

Ano, díky za připomenutí, na Delona jsem také párkrát narazil.

A tím jsem se ale dostal k:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler
A tam mají Villardův zdvojovač a kondíkem a diodou s odkazem na knížku z r.
1901. Ten se používá v mikrovlnkách. V něm by se dalo pokračovat a udělat z
něj ten více-násobič.

Ale první pokračování ještě dále nenásobí, jen místo špiček dává zdvojené DC
a jeho autor je uveden Greinacher s publikací 1914. A právě on prý toto
zapojení v r. 1920 rozšířil do kaskády. Ale na obrázku mají pouze jeho
zdvojení na obě polarity. Je tam ovšem i odkaz na německý text, který když
jsem prohnal Google translatorem, našel jsem v překladu obsahujícím perly,
jako "může pást zvyšuje elektrického napětí", i zmínku o "napětí tisíc
násobku špičkové napětí", takže první byl asi on.

A pak píšou, že toto zapojení bývá nazývání Villardovo, nebo
Cockcroft–Walton (a jsou uvedena i celá jména těch pánů), přičemž oni ten
samý princip nezávisle objevili r. 1932. A zase ale píšou o zdvojení
Greinacherovy buňky na symetrický čtyřnásobič. Ale z fotek originálního C-W
násobiče vím, že násobili nejen obě polarity, ale i vícenásobně.

Pak je uveden Delon, ale čistě jako zdvojený jednocestný usměrňovač. Ale
uvádějí u něj, že se používal ve starých TV, což poněkud koliduje s tím, co
jsem ve starých TV viděl:-)

Takže terminologický závěr je, že správně by se to asi mělo jmenovat
Greinacherův násobič, nebo Cockcroft–Walton. Villard sice byl úplně na
počátku, ale nepokračoval v tom, takže to je špatně. A Delon je asi výhradně
klasickej zdvojovač a s tím násobičem nemá nic společného a je to ještě
špatněji:-)

PH