OT? Matematika? Riesenie "slnecnej" rovnice

Aleš Procháska prochaska na divesoft.cz
Sobota Prosinec 30 22:58:49 CET 2017

Odpověď wolframalpha.com na dotaz
(sin(a)-sin(phi) sin(delta))/(cos(phi) cos(delta))=cos(omega); solve for phi

je
ϕ = 2 (tan^(-1)((sqrt(-sin^2(a) sec^2(δ) + tan^2(δ) + cos^2(ω)) + tan(δ))/(sin(a) sec(δ) + cos(ω))) + π c_1).

A šlo to i bez matiky :-) jen nevím, jak si s tím poradíte, třeba to pí*C1 by mě osobně vyděsilo :-)

Aleš Procháska

 Od:   Jaromir Sukuba <jarin.hw na gmail.com>
 Komu:   HW-news <hw-list na list.hw.cz>
 Odesláno:   30.12.2017 20:54
 Předmět:   OT? Matematika? Riesenie "slnecnej" rovnice

Pani,
dovolujem si vyuzit velke pole zaberu miestnej komunity na matematicky
problem, ktory sa elektroniky tyka len nepriamo.

Potrebujem riesit "slnecnu rovnicu" (anglicky: Sunrise equation),
ktorej cast vyzera takto
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunrise_equation#Hour_angle
Je to rovnica, kde pre nejaku hodnotu Fi, Delta a niecoho co nazvime
trebars A (v tom pripade je to -0,83, ale treba to brat ako premennu)
da hodnotu omega. Tento vypocet je priamociary a overil som si ho, ale
ja potrebujem vyriesit hodnotu Fi, ak poznam A, omega a delta. Skusal
som tu rovnicu upravit do tvaru ktory by mi poskytol rovnicu pre Fi,
ale nebol som uspesny. Ak by A bolo nulove, bolo by to jednoduche, ale
nie je.

Priznam sa, dufal som ze ta uprava bude jednoducha, ale nie je a ja
som skoncil. Vypocet bude vykonavat pocitac, takze sa da pouzit aj
"hruba sila", teda tipnut si vysledok, dosadit a podla vysledku zmenit
odhad, ale toto si nechavam ako riesenie poslednej zachrany.

Verim ze existuje nejake elegantnejsie riesenie, ale kvoli nedostatku
citu a odhadu pre matematiku ho skratka nevidim.
Ma niekto napad, ako s tym pohnut dalej?

Dakujem,
J.