Re: EET - kolik to teda reálně stojí?

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pátek Prosinec 22 16:05:47 CET 2017

> Jen jsem se zeptal :) Takze jestli tomu rozumim spravne, tak ti co nejakym zpusobem vydelavaji na sebe nebo v ramci firmy, musi mit EET. Tim ze vydelavaji na sebe a sve pripadne zamestnance musi platit dane. Misto toho, aby dane odvedli statu ve velikosti, kterou po nich stat pozadoval pred zavedenim EET, odvedou dane za castku zisku ponizenou o investice do EET. Rozumim tomu spravne?  Protoze pokud ano, nechapu o cem ta debata je.

Já vám to povím na příkladu. Moje máma, dnes už v důchodovém věku si
před 15 lety zařídila krámek. A protože v té době platila povinnost
pořídit si registrační pokladnu jako na Slovensku, investovala asi 8000
Kč do registrační pokladny. Pokladna registrovala do fiskálního modulu
všechny prodeje za celých 15 let a při každé denní uzávěrce tiskla
totály za celých těch 15 let. To že pár měsíců po nákupu byly
registrační pokladny zrušeny, je věc druhá. Patnáct let jela v reálu a
pokladnu mohla ošidit pouze tak, že by tam tu tržbu nenaklepala (jako
dnes s EET). Ekonomický výkon obchodu se švadlenku ve městě, které má
samo 2200 obyvatel (spádově asi 4000) je tak malý, že po odečtení
nákladů daně neplatí stejně jako je neplatí většina obyvatel této země.
To je záležitost slevy na dani ve výši 24840 Kč ročně. Tento aspekt bude
důležitý o kousek dále.

Teď přišlo slavné Babišovo EET a já to znám vlastně jen z pohledu
přípravy na akci, skutečné náklady jsem už nesledoval. Chtěla
jednoduchou věc, chtěla pokladnu jako dřív (do tisíce položek), žádné
tablety, aplikace, samostatné tiskárny atd. Samotná tiskárna komplet bez
karetní konektivity stojí cca 10000 Kč. Z té částky šlo uplatnit jako
slevu na dani 5000 Kč, jenže to by musela vydělat tolik, aby daně
platila, takže celé to zatáhla ze svého. Cenu měsíčního paušálu za
připojení k internetu, případný servis si odhadněte sám, jde o stokoruny
měsíčně. Navíc teď nová ministryně chystá úpravy účtenkové loterie,
vymýšlí QR kódy, ústavní soud zamázl uvádění DIČ, to jsou všechno
úpravy, které bude muset někdo udělat a naúčtovat.

Zisk obchodu byl cca 12000 měsíčně, celkové dlouhodobé náklady na EET
odhaduji na 1500 měsíčně. Vše si malý obchodník platí ze svého. Takže v
malých obcích do 5000 obyvatel jde maloobchod do háje, drobné služby
půjdou s další vlnou. O vesnicích do 500 obyvatel vůbec nemluvím, tam je
obchod nebo hospoda spíš entuziazmus nebo ještě lépe charita.

A to stále není to nejhorší. Nejhorší je, že podnikatelé, ať drobní, tak
středně velcí, jsou považováni automaticky za zloděje a podvodníky,
kteří neplatí daně. A není to jen doména těch chudých duchem, tímto
názorem je prolezlá státní správa, velké firmy i akademická sféra.
Dneska je úplně běžné chovat se k samostatným lidem jako ke kulakům v
padesátých letech a málokdo má odvahu otevřít hubu a někoho se zastat.
Jen u mé mámy byl finančák od zavedení EET několikrát. A stát dělá
všechno proto, aby se udávání, fízlování a šmírování stalo normálním
stejně jako za normalizace (viz účtenková loterie).

A otázka na závěr, kterou mi mezitím zodpověděl Petr Zahradník. Kdo si
jako myslíte, že ty zvýšené náklady zaplatí? No přece spotřebitelé, máma
se pást nepůjde, takže při přepisování seznamu zboží do nové kasy
"aktualizovala" ceny.

Standa