Nakmitavani signalu 12kHz

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Prosinec 7 13:35:08 CET 2017

Zdravím,
  nevím co to je, ale viděl jsem to taky.
  Pozvali mne jednou do jakéhosi obchodu s luxusním oblečením, že jim do muzaku, který hraje tiše v každé převlékací kabince a i všude možně někde jinde, leze pískání. Když jsem tam přišel, opravdu bylo slyšet pískání odhadem kolem těch 12 kHz.
  Jako první věc jsem vzal bateriový osciloskop (scopemetr Fluke) a sahnul mu prstem na vstup. Obvykle je tam vidna taková roztřesená a zkreslená chlupatá sinusovka 50Hz. V této prodejně byl vidět částečně zderivovaný obdélník (tj. prudce vzhůru, pak pomalu exponenciálně dolů, ale za chvilku prudce dolů a pak pomalu exponenciálně vzhůru a tak pořád dál) o amplitudě cca 5V (podotýkám, že osciloskop plaval ve vzduchu a zemní přívod nikam nevedl, takže neměl žádnou protiváhu) a na ten se superponovala ta obvyklá sinusovka, ale odhadem tak s desetinovou amplitudou než měl on. Bylo po prodejní době, tak vypli hlavní jistič. Obdélník zůstal. Muzak pochopitelně ztichl - ale v kabinkách to pískalo dál a možná dokonce silněji než před tím. Mohlo to být jen zdání, protože samozřejmě bylo větší ticho, ale taky to mohlo být doopravdy, protože koncový stupeň toho zesilovače "ochabl", zvětšila se mu impedance a přestal většinu pískání likvidovat a to se nyní mohlo volně indukovat rovnou do repráků.
  Tak jsem jim poradil, ať zajdou na ČTÚ nebo možná na hygienu, že tam je velké rušivé pole, ve kterém já bych se docela zdráhal být i jen 5 minut. Nepodařilo se zjistit, kde se to tam bere. Další kontakt s nimi už jsem neměl, ale mohl bych zkusit zjistit, zda na něco přišli.
  Zdraví Pavel