[MECH] Brzdění motorem
Pavel Troller
patrol na sinus.cz
Úterý Srpen 1 10:50:50 CEST 2017
Zdravím,
> Díky za vysvětlení. Zní to logicky. Jen jsem nečekal, že má motor tolik vlastních ztrát.
>
> Předpokládám, že zvýšením otáček (podřazením) se ztráty zvyšují. Proto je větší účinek brzdění na nižší stupeň.
> Pro motor by měly platit stejné maximální otáčky při brzdění jako při "aktivním" provozu?
Rozhodně ne pro každý motor! Vzpomínám na Trabanta, v němž jsem projezdil
dětství a jinošství :-). Tam se nějak moc brzdit motorem nedoporučovalo,
neboť nebyl tou dobou mazán (nedostatek směsi paliva a tedy i oleje) a při
delším brzdění zejména na vyšších otáčkách by se mohl zadřít.
Proto měli Trabanti i tzv. volnoběžku na 4. rychlostní stupeň - po uvolnění
plynového pedálu vypadly ze záběru a otáčky jim klesly na volnoběh. Tedy
pro brzdění se muselo podřadit na 3. či nižší RS, ale řidič musel mít
na paměti problém s mazáním a pro opravdu dlouhé brzdění se doporučovalo
občas opatrně vypnout zapalování a prošlápnout plyn, aby se to promazalo.
Zdraví Pavel
>
> Z.
> ______________________________________________________________
> > Od: Petr Zapadlo <zapik na email.cz>
> > Komu: hw-list na list.hw.cz
> > Datum: 01.08.2017 09:52
> > Předmět: Re: [MECH] Brzdění motorem
> >
> Energie se vyzařuje v podobě tepla chladičem - vlastní motor má dost
> vysoký odpor. Stlačováním vzduchu ve válcích přechází teplo do
> chladiče, při expanzi pak "teplo chybí" aby se vykonala stejná práce.
>
> při brzdění motorem se úplně uzavírá přívod paliva, takže veškerá
> energie na pohyb motorem se odebírá z pohybu auta.
>
> Pokud máte v autě palubní počítač, zkuste si na chvíli bez zařazeného
> stupně vytočit motor na pracovní otáčky (třeba 3000 ot/min). Motor
> bude žrát přibližně 1/2 toho co potřebujete na jízdu se stejnými
> otáčkami v běžných podmínkách po silnici. Tj režie motoru na pohyb je
> obrovská.
>
>
> Petr
Další informace o konferenci Hw-list