hwKlimatizace -vcera bylo pozde

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Červenec 29 07:45:00 CEST 2016

Přečtěte si tedy znovu co jsem Vám napsal v bodu 2). Jak sám píšete, "Za
kodenzátorem by měl být zpětný ventil (jen u jednotek které také topí) a
pak už je kohout na tenké potrubí s kapalným chladivem." Takže pokud
zastavíte ventilátor, nebude moci horké chladivo z kompresoru v
kondenzátoru (tedy zádech venkovní jednotky) zkondenzovat. Jenže pak jde
do expanzního ventilu, který naprosto významně seškrtí průtok. Takže
tlak na výstupu kompresoru bude stoupat, protože plyn nemůže zásadně
zmenšit svůj objem tím, že zkondenzuje, protože ventilátor neběží. Takže
nakonec vyhodí havarijní ochrana na příliš vysoký tlak. Aby to fungovalo
tak, jak chcete, musíte dostat výměník mezi zpátečku z výparníku a
expanzní ventil. Pak bude ke kondenzaci docházet ve vašem výměníku a
bude to chladit o trochu lépe než nyní, protože voda protékající
výměníkem bude studenější než venkovní vzduch a pokud váš
výměník-výparník bude dostatečně velký, bude odebírat lépe teplo než
venkovní výměník-výparník. Rozdíl ale nebude příliš významný, protože
závisí především na vlastnostech kompresoru, které se ale nezmění. Je
vám ale jasné, že bez zásahu do venkovní jednotky to nejde.

Chyba ve vaší úvaze je v tom, že si pletete termín zpětný ventil a
expanzní ventil. Zpětný ventil je zařízení, které propouští jedním
směrem (dioda). Expanzní ventil (často řízený) je zařízení, které brání
průtoku chladiva, aby došlo k rozdílu tlaku, protože na něm závisí
výparná/kondenzační teplota chladiva. Expanzní ventil je tedy takový
potenciometr. A vy tam máte expanzní ventil. Pokud je to jen kapilára
(odpor) máte smůlu a musíte jej přemístit až za váš nový výměník a to
bez zásahu do venkovní jednotky nejde. Pokud je elektricky řízený, možná
by jej šlo naplno otevřít a za váš výměník přidat nový. Pravděpodobně
ale v systému vzroste natolik tlak v důsledku přidaných dalších odporů v
cestě, že to asi zase fungovat nebude.

Dám vám ještě jednu analogii z oblasti elektro: Kompresor je vlastně
zdroj proudu (ne zdroj napětí). Snaží se tedy dodat určitý proud
(množství plynného chladiva). Pokud zvětšíte odpor, do kterého zdroj
proudu pracuje (t.j. přidáte další prvky bránící průtoku do chladivového
okruhu) stoupne napětí (t.j. tlak na výstupu kompresoru).

Je to jasné?

Martin Záruba