OT: Tísňové linky (bylo: Re: OT: Co se mů e stát v USA...)

Jiří Majzlík Němeček jirry na centrum.cz
Středa Září 23 09:25:47 CEST 2015


Dovolím si reagovat.

Číslo 150 je směrováno stejně na 112, takže skončí u toho samého 
operátora, jen v aplikaci se mu objeví, že nevoláte 112, ale 150. Na 
většině krajů tito operátoři sedí přímo na operačním středisku hasičů a 
mají stejnou kvalifikaci, jako operační technici hasičů, protože se mezi 
sebou střídají.

"112" byla zřízena z mnoha důvodů a je to mnohem komplexnější systém, 
než veřejnost tuší. Například lze daleko lépe zvládat živelné pohromy, 
kdy na 112 volají stovky lidí z určitého území a vytěžují je operátoři i 
z okolních krajů. To na ostatních tísňovkách samozřejmě možné není. 
Stejně tak je možné řešit hovory v cizích jazycích. Pokud se tedy 
dovoláte do cizího kraje, znamená to nejspíš, že už jsou všichni 
operátoři obsazeni (a na klasickou tísňovku byste se nedovolali vůbec).

Pokud si někdo myslí, že telefonní operátoři přes den nemají co dělat, 
ať se někdy zajde podívat. Hovory přicházejí s periodou řádově jednotek 
až desítek sekund, přičemž naprostá většina jsou "žertíky" volané právě 
z telefonů bez SIM. Člověk, který 12 hodin denně tyhle žertíky zvládá, 
musí zároveň okamžitě poznat, když se jedná o skutečný tísňový hovor a 
kvalifikovaně ho vytěžit. Také proto byl příjem tísňovek oddělen od 
samotného vysílání a řízení jednotek, protože to vyžaduje koncentraci na 
úplně jiné úkoly. Je to ale na dlouhé povídání...

Zpět k technice - do konce roku má být zprovozněno předávání "datových 
vět" i na záchranky (na policii už funguje), takže kamkoli se dovoláte a 
operátor od vás získá informace (jméno, popis události, číslo 
volajícího, lokalizaci a podobně), tohle všechno v případě potřeby předá 
i té spolupracující složce a oni už vytěžovat nemusí. Většinou to stačí, 
někdy ale přepojí i toho volajícího, aby sám upřesnil o co se jedná.

Takže ano, pokud potřebujete jednoznačně jen policii či záchranku, je 
lepší volat přímo 158, resp. 155. Je úplně jedno, jestli voláte 150 nebo 
112, takže si dovolím použít Vaši mnemotechnickou pomůcku - když hoří 
barák, zavolejte 112. Oni povolají hasiče, záchranku pro popálené a 
policisty aby zjistili, kdo to zapálil. Bez SIM prosím nevolejte, jenom 
tím ztížíte operátorovi práci a když budete volat častěji, dá vám 
telefon zablokovat podle IMEI.

JMN



Dne 23.9.2015 v 6:39 Petr Kubáč napsal(a):
> Omlouvam se za pozdni reakci , ale kdyz jsme u toho skoleni
> 112 pokud mozno nikdy nevolejte - to jsou Ickem Langerem najmuti
> "zachranari", kterí sedi v "bezpecnostnich centrech" kde surfuji po
> facebooku a ti teprve volaji "skutecne" policajty, hasice, zachranku,
> takze hrozi zbytecna prodleva kdyz si budou "predavat informace" - jen
> pro rekapitulaci spravna cisla :
> 150 - hasici
> 155 - zachranka
> 158 - Policie
> Mnemotechnicka pomucka - kdyz hori barak musi se nejprve uhasit proto
> maji hasici nejnizsi cislo 150, pak se musi popaleni dovezt do spitalu
> proto zachranka - prostredni cislo 155 a az nakonec musi policajti
> vysetrit kdo zapalil - proto nejvyssi cislo 158....
>
> 112 - je vhodne volat snad jedine z mobilu bez SIMky, nebo bez signalu
> meho operatora.
>
> Zdravi Petr Kubac


Další informace o konferenci Hw-list