Mereni teploty s TMP112

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Úterý Květen 19 23:53:54 CEST 2015

Zdravim,

tentokrat nechci poradit, chci se pochlubit :)

Telemetricka jednotka mi mj. meri tri teploty, z toho dve pomoci teplomeru
od Texasu TMP112. Celem nic zvlastniho.

V prubehu vyvoje jsem pouzival jedno cidlo a reci z Texasu o tom, jak jsou
ty mrchy mrnavy presny, jsem bral s velkou rezervou.

Dostavam se k necemu velmi blizkemu provoznim zkouskam a ja koncne pripojil
dve TMP112 a zacal z nich cist. Chvili mi lital vzajemny offset o desetiny
stupnu, tak jsem cidla polozil vedle sebe na stul, zastnil je, spolecne
priklopil a zatizil - a uz deset minut je jejich vzajemna odchylka nekde
kolem plus/minus 0.06 °C! (vzhledem k tomu, ze v prepoctu namerenych dat se
objevuje konstanta 0.0625, vidim to jako kolisani o 1LSB na obou kusech).

Nemam klimakomoru a stabilni teplotni normal, tak nevim, jak jsou na tom s
absolutni presnosti, ale tohle mne docela dostalo. Samozrejme, nic to nerika
o absolutni presnosti, v podstate to popisuje jen opakovatelnost a asi i
nejakou cistotu vyrobniho procesu, ale zkousel jsem merit a porovnavat ruzna
teplotni cidla, vcetne tech, o kterych jsem byl presvedceny, ze by mela byt
pomerne presna, totiz s internimi teplomery v tlakovych cidlech (BMP085,
BMP180, MS5611 - tlakove cidlo je teplotne kompenzovane a kazdy stupen
teploty hraje vyznamnou roli) a u vsech byl vzajemny rozdil (v lepsim
pripade) v nekolika desetinach stupne, ten TMP112 mne velmi mile prekvapil.

Kdyz vezmu dva DS1820 a polozim je vedle sebe, nejen, ze budou mit vzajemny
offset tak asi pul stupne (v lepsim pripade), ale taky pri zmene teploty
budou vzajemne litat o dalsi desetiny - tohle je zhruba o rad lepsi. Cidla v
tlakomerech na tom jsou o neco lip - aktualne mam nahodne vybrany par MS5611
a vzajemna odchylka je nekde kolem 0.2 °C, ale offset take neni fixni a s
teplotou kolisa.

Takze kdybyste mel nekdo potrebu merit neco trochu presneji, nez dotekem
prstu, zkuste se podivat i na toho drobka. Ano, ten futral se opravdu
svinsky blbe paji, ale to je tak jedina vaznejsi nevyhoda. I kdyz -
natahnout I2C na 10m kabel (pro to TMP112) by asi bylo hodne odvazne, kdezto
s 1-wire se to da, tak jo, uznavam i Dallasu bod, k tomu nekdy i ten jeden
drat navic muze hrat roli, takze tu hruzu od Dallasu nezavrhuju uplne :).
Cenove je to zhruba porovnatelne.

Pavel Kutina