vysilani DRM - deje se v tom neco?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Leden 24 18:27:07 CET 2015

Až doteď jsem si myslel, že hlavní výhodou digitálního šíření je, že na
jednom kanále je víc stanic najednou. Když to vezmu podle modemu a mp3, tak
do 3 kHz nacpeme 50 kb/s, tzn. na 128 kbit mp3 potřebujeme necelých 10 kHz,
tedy něco jako klasické AM, jen v digi kvalitě. Když pak vezmu, že použijeme
VBR a že sdružíme více stanic do jednoho streamu, tak se do těch 50 kHz snad
alespoň několik desítek stanic vejde?

To VKV beru jako dočasnou záležitost, co postupně vychcípe, až výrobci
autorádií začnou masově používat internet. Pak zbydou 3 stanice pro pár
nadšenců a část pásma se může ukousnout třeba pro radioamatérské účely, nebo
se tam rozšíří letecké pásmo, jehož šířka předpokládám odpovídá době, kdy
lidé ukazovali "Jé podívejte, támhle letí letadlo!" a ne dnešku, kdy na
astronomických fórech píšou, že pořádně čistá obloha prostě nikdy není,
neboť je stále pokryta čárami od letadel.

PH

Od: Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
(mailto:vaelektronik na vaelektronik.cz)

"

No právě v té civilizované části je VKV pásmo nacpané a nic se tam nevejde.
Proto mě tam zaujala ta zmínka o 11m KV pásmu. Jenže když by se vysílalo s
šířkou kanálu 50 KHz jak tam píšou, moc kanálů se tam nevejde. Takže nejspíš
zase nebude důvod, aby si lidi tyhle přijímače kupovali. Ostatně jak se
argumentovalo úsporou energie proti analogu - když se s DRM začínalo, byl
problém ten přijímač s dekodérem uživit z baterek. Jestli to není při velkém
počtu přijímačů jen přesun spotřeby energie z vysílače na přijímače :-) Ale
třeba už technika pokročila.

"
Ovšem je otázka, zda v řídce osídlených oblastech přináší DRM nějaké výhody
oproti analogu. Když je někde málo lidí, tak se tam velký počet stanic
neuživí.

Vlastně se tak dostáváme do situace, kdy v civilizované zemi lidi rádio
nepotřebují, protože si vystačí s mobilem a v širé pustině zas stačí 1 SV
vysílač na rozsáhlé území. Čímž se dostáváme k otázce:

Dal by se DV-KV rozsah použít na něco úplně jiného?

Od: Daniel Valuch balu na k-net.fr(mailto:balu na k-net.fr)

"myslel som v ponimani konecneho spotrebitela. Pre bezneho cloveka je to
nieco co nepotrebuje, lebo mu radio predsa hra. O nejakom frekvencnom
planovani, alebo kvalite preneseneho signalu mema predstavu. A koli par
nadsencom tie investicie nikto neschvali. Aj ked su staty kde sa tieto
sluzby uz prevadzkuju.

Myslim ale, ze toto je len vyvojovy medzistupen a onedlho zanikne. Trend
je prechod vsetkeho na mobilne siete a datove prenosy. Minimalne v
pripade DAB ta technologia podla mna vykape pomerne rychlo, pac sa siri
v rovnakom frekvencnom pasme a rovnakym sposobom ako mobilny signal.
Takze sluzby su redundantne.

DRM je v tomto zmysle zaujimavejsie, lebo sa daju pohodlne a lacno
pokryt riedko osidlene oblasti.

Uvidime o 5 rokov :-)

On 24/01/2015 13:51, Pavel Troller wrote:
> [...]
DAB

(http://opendigitalradio.org/Main_Page) - samozrejme to je pro

"