Mech: tabuka zatizeni ozubenych kol

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Pátek Leden 2 10:47:02 CET 2015

Dne 2.1.2015 v 9:25 Martin Locker napsal(a):
> já bych to duchřinou nenazýval. Hlavní problém (oproti elektrice)
> vidím v tom, že ve strojařině pracuju s velmi nejistými hodnotami na
> začátku, tj. vlastnosti materiálu. Prostě záleží jak se "v hutích ten
> den vyspali, co tam přihodili za šrot a kolik lopat legovacích prvků
> tam dělník přihodil".
tohle je samozrejme blbost - kazdej material, ktery si koupite (mysleno
treba konstrukcni ocel) a ma oznacenu nejakou tridu, kde jsou jasne dane
parametry, ktere MUSI splnovat - tzn. v tech hutich ho vyrabi tak, aby
je vzdy splnil

> 1. Proto ve veškerých výpočtech najdete kouzelný koeficient
> bezpečnosti zohledňující jak hodně tomu nevěřím, resp. jakou chci
> rezervu. To volím hlavně podle toho k čemu je daná součást určená -
> pokud o nic nejde tak stačí těch 10-20% navíc, pokud jde o život, tak
> se dává i několikanásobek (ale určitě pro ozubené soukolí nedám
> 9,5).
bezpecnostni koeficient je jednak z duvodu necekanych zalezitosti a
druhak je v tom zohledneno prave to riziko pripadnych nasledku -
rozhodne to neni kvuli tomu, ze delnas hodil v hutich o lopatu vice nebo
mene a material nesplnuje normy
navic tam kde je treba mit naprostou jistotu tak je standardem material
prohnat pres RTG pred a po obrobeni - neni to nic ze scifi - kdyz si
pujdete koupit material treba na obezne kolo modelarske turbiny
(zarupevne oceli typu Inconel apod) tak vam jej uriznou z tyce a
dodavetel Vam k nemu samozrejme za penize nabidne certifikaci a RTG

> 2. Další velmi neurčitá věc je vlastní zatížení, nikdo vám neřekne
> jaká je, kde síla. Samozřejmě přenášenou sílu obvykle u převodovky
> znám (ale když třeba navrhuju zavěšení kol auta, tak mi nikdo neřekne
> jaká síla vznikne, když vletím do díry na našich silnicích).
priznam se ze me celkem fascinuje, ze tohle muze nekdo napsat...myslite
si teda, ze treba eiffelovu vez nikdo nepocital a ze to vyplankovali tak
od oka? co se tyka tech zaveseni kol - to jaka sila vznikne pri tom kdyz
vletite do diry vam mozna nikdo nerekne (i tak verim, ze je to zmerene),
ale vy musite vypocty a testy bezpecne vedet jake sily ten Vas zaves
vydrzi nez dojde k jeho poskozeni - ostatne dnes se resi i to aby se
zaves deformoval jak ma a kde ma, aby Vam poloosa nezprerazela nohy

> Takže něco počítat "přesně" je naprostý nesmysl, neboť udělám přesný
> výpočet z velmi nepřesných vstupních údajů. Proto vznikla spousta
> zjednodušených postupů výpočtů a mnoho kostrukcí se navrhuje citem.
zjednodusene postupy se pouzivaji tam, kde celkem o nic nejde - proto
vam krov na barak udela kdejakej tesar v podstate jen od oka
v okamziku kdy potrebujete se dostat na velmi presne vybalancovane
pozadavky - treba letectvi kde jde proti sobe pevnost/vaha tak se
ukazuje, ze zazite postupy vzdy nevedou ke spravnemu vysledku
pokud nekomu date odlehcit lichobeznikove zebro tak spolehlive 99% lidi
citem jej odlehci presne obracene - nejvetsi otvory udela v jeho stredu,
kde je napeti nejvetsi - jen to hezky na oko vypada

RV