Mech: tabuka zatizeni ozubenych kol

Martin Locker locker na vosrk.cz
Pátek Leden 2 09:25:37 CET 2015


Zdravím,


já bych to duchřinou nenazýval. Hlavní problém (oproti elektrice) vidím v tom, že ve strojařině pracuju s velmi nejistými hodnotami na začátku, tj. vlastnosti materiálu. Prostě záleží jak se "v hutích ten den vyspali, co tam přihodili za šrot a kolik lopat legovacích prvků tam dělník přihodil".



1. Proto ve veškerých výpočtech najdete kouzelný koeficient bezpečnosti zohledňující jak hodně tomu nevěřím, resp. jakou chci rezervu.
To volím hlavně podle toho k čemu je daná součást určená - pokud o nic nejde tak stačí těch 10-20% navíc, pokud jde o život, tak se dává i několikanásobek (ale určitě pro ozubené soukolí nedám 9,5).


2. Další velmi neurčitá věc je vlastní zatížení, nikdo vám neřekne jaká je, kde síla. Samozřejmě přenášenou sílu obvykle u převodovky znám (ale když třeba navrhuju zavěšení kol auta, tak mi nikdo neřekne jaká síla vznikne, když vletím do díry na našich silnicích). 


3. Dnes menší vliv (ale dříve dost podstatný) je i vlastní výroba, hlavně tepelné zpracování. Zde záleží na dodržení všech parametrů (teplota, čas, ..) a to jak to dopadne opět souvisí s tím, jaký materiál jsem dostal na začátku.


Takže něco počítat "přesně" je naprostý nesmysl, neboť udělám přesný výpočet z velmi nepřesných vstupních údajů. Proto vznikla spousta zjednodušených postupů výpočtů a mnoho kostrukcí se navrhuje citem. I když dnes jde většina věcí spočítat - co je ovšem dost průšvich. Protože spousta "nových" konstruktérů má pocit, že když jim po přeci počítač spočítal, tak je to dobře. Výsledek vám uvedou na setiny procent a jsou spokojeni (bohužel většinou nemají takovou praxi, aby správně určili hlavně zatížení ad 2. a tedy celý výpočet je pro kočku).



Alespoň toto se snažím svým žákům vštípit, aby nám zase něco nespadlo na hlavu. Poslední hodinu před Vánoci jsem si s nimi právě hrál s výpočty MKP, kde oni to počítali na počítači a já ručně (samozřejmě tak 10x rychleji než na tom počítači) i s mým odhadem o kolik se bude lišit výsledek. A musím říci, že to téměř sedlo (tedy odhadl jsem např., že to bude tak o 20% více než jsem spočítal přibližně a vždycky jsem se do toho vešel).
Bohužel v praxi konstruktéři, kteří u práce myslí, se hledají těžko.


S přáním všecho dobrého do nového roku 


Martin Locker


Toť jen postesknutí pouhého učitele.



----- Původní zpráva ----- 
> Odesilatel: "balu na home" <balu na k-net.fr> 
> Příjemce: HW-news <hw-list na list.hw.cz> 
> Datum: 02/01/2015 01:57 
> Předmět: Re: Mech: tabuka zatizeni ozubenych kol 
> 
> no a nech mi niekto hovori ze vysokofrekvencna technika je ducharina.
> 
> V tych materialoch sa spomina bulharska konstanta s nazvom koeficient 
> bezpecnosti 1.1-1.2. Vtipne je, ze sa pouziva vo vztahoch kde sa 
> navzajom nasobi 4 az 8 roznych konstant, ktore sa vycitaju z grafu, z 
> tabulky, alebo odhadnu. Takze ci je jej hodnota 1.1, 1.2 alebo 9.5 je 
> asi celkom jedno.
> 
> Teraz neviem ci su dane skripta len rychla prirucka pre robotnika za 
> sustruhom, alebo je strojarstvo na tom tak zle ze sa veci exaktne 
> nepocitaju a uz 300 rokov sa pracuje len s odhadmi...
> 
> b.
> 
> 
> On 02/01/2015 00:09, Draček Fráček wrote:
> > Zalezi na podminkach, typu kol a hlavne, pocita se to pro soukoli ne pro
> > ozubene kolo.
> >
> > http://www.kst.tul.cz/podklady/casti_fs/podklady/Navrh_a_pevnostni_vypocet_ozubenych_kol.pdf
> >
> >
> > Dne 1. ledna 2015 22:30 Petr Simek <psimek na jcu.cz> napsal(a):
> >
> >>
> >> Zdravim
> >>
> >> neznate nejaky zpusob (vypocet/tabulku) jak jednoduse zjistit vhodne
> >> zatizeni pro ozubene kolo ?
> >>
> >> Mam rekneme material konstrukcni ocel nelegovana, modul m2,
> >> sirka kola 20mm a potreboval bych zjistit jakou silou muzu
> >> zatizit zub aby to vydrzel i delsi dobu.
> >>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list





Další informace o konferenci Hw-list