Kabel k cidlu do vody

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Leden 1 15:32:10 CET 2015

Tak to já mám úplně jiné zkušenosti. Ale jsou z jiného prostředí, bydlím
v dost velkém rodinném domě (cca 200m2 vytápěné a cca 150m2
temperované plochy).

Nechci nikoho urazit, ale paneláková a rodinnodomová populace má k
vytápění podle mých zkušeností dost jiný poměr. U rodinného domu je jasné
propojení - co si protopím, to zaplatím. U paneláku je ten poměr lidí k tomu
dost jiný. Je to nakonec jasné, pokud budu šetřit a topit na 20C, ale soused
má doma 27C a trvale pootevřené okno, tak mě to šetření asi taky brzy přejde.
A všelijaká ta rozpočítávání nákladů tomu taky moc nepomůžou, protože podle
reálně změřeného odběru se toho platí jen část, zbytek je stejně paušálem
podle obytné plochy. A navíc se někteří nájemníci mohou "vézt" na tom, že jim
byt natopí ti v okolních bytech.

Kromě toho u bytu nebývá tak velká potřeba mít různou teplotu v různých
místnostech. Pokud mám 3 pokoje, tak jsou většinou multifunkční. Pokud jich
mám např. 10, tak asi budou víc specializované a bude vhodné v nich mít
i jiné podmínky.

Takže já bych si už dneska dům bez termostatických hlavic nedokázal představit.
Jinou teplotu mám nastavenou tam, kde se žije (obývák, jídelna, 20C), jinou
v koupelně (22C), jinou mám v pokoji já, jinou žena nebo syn, když něco manuálně
dělám v dílně, tak ji stáhnu na nějakých 16C, když ale budu sedět a malovat něco
v CADu, tak si ji zvednu na 20C atd. Navíc mám části baraku, kde netopím ale
jen temperuju na nějakých 10C.
Kromě toho v noci a přes dopoledne/odpoledne snižuju teplotu celého baráku,
kromě extrémně mrazivých období v noci a dopoledne kotel stojí.

Navíc ta cena není nijak závratna. Píšete, že vás to stálo spoustu peněz. Mě to stálo
na každé topení nějakých 500-600 Kč (termoventil + hlavice), takže žádné drama.

Takže myslím, že já jsem si na termoventily a hlavice vydělal úsporama během jedné
zimy, maximálně během jedné a půl. O komfortu a možnostech nemluvě.
Stejně tak se mi velmi rychle zaplatila výměna plynového kotle za kondenzační.
Teď v těchto dnech (venku -2C ve dne -6C v noci) topím na teplotu vody kolem
45C, takže účinnost kotle je super. Ještě nikdy za 3 zimy jsem neměl potřebu
zvednout teplotu vody nad 50C.

PL