[!!Mass Mail]oziveni nabijeni el. paletovaciho voziku YALE / 24V ?

Kubat Tomas tomas.kubat na comap.cz
Sobota Srpen 22 10:40:28 CEST 2015

tak se zapocal stav ozivovani a tady jsou prvni postrehy.
napsal jsem si napeti clanku. 0,8V - 3V(?).
nastavil jsem na zdroji 24,00V a omezeni na 10A a pripojil.
netece nic, tedy cca 50mA. napeti na clancich s 3V pomalu po setinach klesa, ostatni stoupa.
zkouska pripojeni na clanky co maji 3V s 2,40V netece skoro nic.
nechal jsem to tam s omezenim na 24V/2A a pocatecni proud, kdyz jsem odjizdel byl 60mA a malinko rostl.
po 30min volal majitel, ze proud vylezl na 1,6A .
po dalsi 30min jen mirne vylezl na cca 1,68A .
je mozne to tak zatim nechat, nebo se bude muset laborovat s jednotlivyma clanka ?
na clanek se jde dostat jen tenkym hrotem do dirky na matici, takze nejde pripojit zdroj a jit pryc, vsechno je pogumovany.

diky za info.

tomik.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, August 21, 2015 11:50 PM
To: HW-news
Subject: Re: [!!Mass Mail]oziveni nabijeni el. paletovaciho voziku YALE / 24V ?

Co mám zkušenosti s gelovkama provozovanýma na dráze ... odborníci přes baterky vám řeknou, že u olověné baterie nemají význam formovací cykly (nabít-vybít), jako se dělají u NiCd. Technik z firmy IBG, co dodává gelovky na dráhu, nám říkal, že se tam sice nemluví o formování, ale že gelovky mají velkou regenerační schopnost. Protože na dráze gelovky hodně odcházejí a ve firmě se zabýváme formováním NiCd barerií, udělali jsme k tomu našemu zařízení rozšíření pro gelovky.
http://piknymburk.cz/mergel.html
Mělo to původně jen nabíjet a měřit kapacitu, aby byl protokol jako podklad pro reklamaci.
Přivezli nám baterku z lokomotivy, která už nenastartovala. A prý něco s tím udělejte, ale hlavně rychle ať s tím můžeme jet :-) Polovina článků skoro bez napětí, ostatní nabité na max. Problém - na odbočku z baterky připojená vysílačka, prý s NiCd baterkou to nikdy nebyl problém :-) Vědí to, vědí že to má být připojené přes měnič na celou baterku, proto nikdo "nic nevěděl" a řek nám to až třetí člověk, kterého jsem se ptal.
Na dráze ke gelovkám nakoupili nabíječky, jedna na jeden článek. Pokud je 12V blok, bere se jako celek, s tím nic jiného nejde dělat. K propojkám se tam nedostanete. Že prý se baterie nesmí nabíjet na max.
napětí v sérii, některý článek by mohl překročit plynovací napětí.
Nabíječek mají málo a nabití baterie trvá věčnost.
To naše zařízení sice nabíjí články v sérii, ale tak, že podle článku s nejvyšším napětím omezuje proud. Když proud klesne na nějakou hodnotu, nabitý článek se odpojí a proud jde buď na maximum, nebo se omezí podle dalšího článku který má nejvíc. Takhle se postupně nabije všechno. Při vybíjení se články také postupně odpojují.
Baterie začínala na 20% kapacity a  po 5 cyklech nabití - vybití se dostala asi na 80% a mašina z toho startovala. Podobné zkušenosti jsou všude, kde jsme tohle dali.
Moje vysvětlení je, že je baterka tak vybitá, že z kyseliny zůstala jen voda a aby klesnul vnitřní odpor (rozložil se síran a obnovila se kyselina), chce to dost dlouho a malým proudem nabíjet. A taky že u gelovek se (nevím proč) se ten síran rozpouští snadněji, než u autobaterií. Možná ty cykly opravdu nejsou potřeba a stačí jen na každém článku dost dlouho udržovat napětí. Ale je fakt, že kdybych měl takhle vybitou autobaterii, byla by na vyhození. Gelovky to zvládají.
Anděl