Slusny rotacni koder s tlacitkem

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Srpen 17 13:00:10 CEST 2015

>Jedno aj druhe.
>
>Datasheet hovori, ze kontaktmi moze pretekat maximalne 10mA
>http://www.alps.com/prod/info/E/PDF/Switch/Encoder/EC11/EC11.PDF

To sa zaiste tyka trvaleho prudu. Energia v 10nF kondiku pri 5V je cca
0.1uJ, merna tepelna kapacita medi je asi 400J/kgK, hustota podla
wikipedie 8g/cm3 (vidis, ani to nemusia byt anglosaske jednotky aby sa to
zdebilnievalo), ta prudova spicka prebehne niekde na hrane kontaktu, len
tak cvicne si spocitaj o kolko sa zohreje povedzme 1mm^3 medi pri tom
procese.

>Prudove
>spicky sposobuju opotrebovanie kontaktov, zvacsenie prechodoveho
>odporu a zhorsenie zakmitov pri ich spinani. Ale to plati snad pre
>kazdy mechanicky kontakt, snad s vynimkou tych 16A spinacov "Stiskem
>vypni tahem zapni".

Ten kontakt, resp. mechanizmus jeho "spinania" a "rozpinania" je iny nez
bezne kontakty typu mikrospinac/rele, typu klikacka (ohnuty plech - bezne
lacne tlacitka), alebo typu guma-uhlik (dialkove ovladace a PC
klavesnice), vid [sebareklama] www.efton.sk/curious/rot_enc.html
[/sebareklama]. Myslim, ze tam nie je priestor pre akysi "vyboj" ci iskru
ci nieco podobne; naopak, je tam priestor pre iny druh opotrebenia nez pri
"vypinacoch" "vo-vzduchu-odtahujuceho-sa" typu (vid nizsie). Nie som na
spinace/kontakty ziadny expert, ale pochybujem, ze sa empiricke alebo aj
tvrdo vybojovane vedecke skusenosti daju len tak mirnix-dirnix prenasat z
jedneho typu kontaktu na druhy.

Preto neverim, ze toto by mohlo mat relevantny dopad na tento druh kontaktu.

> [...]
>isto dlhym plochym vodicom, vedenym popri kabliku k enkoderu.
>Vyhodnocovanie otacania enkoderu fungovalo dobre, displej tiez
>zobrazoval, ale dokopy to nehralo. Ked som otocil enkoderom, obsah na
>displeji sa rozsypal. Samozrejme som hladal SW chybu, ale nenasiel
>som. Potom som sa pozrel osciloskopom a bolo to jasne - ako sa tie
>kondiky vybijali do kontaktov enkodera, indukovalo to napatove spicky
>vsade naokolo a doondilo to datovy prenos na displej. V prototype, s
>kratkymi vodcmi sa to este neprejavilo, ale tie prudove spicky by tam

Nerozumiem, kadial presne by tie prudove spicky mali tiect. Ten kondik sa
predsa uzatvara najkratsou moznou cestou rovno na tom enkoderi. Musel to
byt nejaky iny efekt, mozno pri nabijani skor nez vybijani kondika - nebol
ten vstup nahodou pripojeny rovno do nejakej '51?

>Vtedy som si uvedomil aka prasarna je kondik k enkoderu, tak som to
>nahradil spominanym integracnym clenom.

Dobre, tak teraz moja empiricka skusenost. Ja som mal predtym nejake
skusenosti s rotacnym enkoderom len v tej fajnovej optickej "mysacej"
podobe, aj to bolo dekodovane priamo hardwarom (za hrst 74xx), a uprimne
povedane si nepamatam, ci tam nejake hw filtrovanie bolo (asi ano, tipujem
nejaky RC clen nasledovany '14 alebo take nieco, fakt to bolo davno).
"Elektromechanicke" skusenosti som mal s tlacitkami, a vacsina z nich
opakovane potvrdzovala, ze kazda konstrukcia ma ine kratkodobe aj dlhodobe
vlastnosti, ergo vacsina z tych "zarucenych" rad co clovek k tlacitkam (a
inym elektromechanickym prvkom) dostane (a ze som ziadnu doteraz nevidel
solidne podlozenu) som pokladal a nadalej pokladam bud za urban legend
alebo za neprimerane zovseobecnenie.

Ked som asi pred 8 rokmi dostal ulohu robit s mechanickym enkoderom, tak
som ho samozrejme pichol na osciloskop a povrtel, vidim, zabrblane hrany
ale voci nim pomerne dlhe stabilne useky, nic co sa neda slusnym softwarom
popisovaneho typu osetrit; nevidel som ziadn dovod na nic ine ako interny
pullup mcu, ekvivalent asi 100kOhm. Tak som to tak aj napisal, plus nejaka
"akceleracia" apod., chvilu sme sa s tym vsetci hrali a po "doladeni
konstant" sme usudili ze to je OK.

Po cca 5-6 rokoch prevadzky prisla staznost na nespolahlivost nastavenia
polohy enkoderom ("poskakuje"), ktoru overil osobne moj kolega takze som
ju nemohol odignorovat. Vytiahol som prototyp ktory pocas ladenia odjazdil
asi 3 roky kazdodenneho pouzivania, pichol osciloskop a ajhla, zabrblanie
pokrocilo vyrazne dalej a stabilna oblast bola len v jednej urovni. V
zopnutej, predstav si. Cez rozopnutu oblast isli tie brblanice aj pri
relativne pomalom toceni (aj ked pri zastati v rozopnutej oblasti to bolo
stale stabilne rozopnute), takze si ako mechanizmus poruchy predstavujem
nie nejaku stratu kontaktu ci znecistenie kontaktnych ploch (nebodaj
"ohorenie" klzneho kontaktu, co ako vravim si pri tomto usporiadani neviem
dost dobre predstavit), ale to, ze kontakt si za tie roky nabrusil kovove
piliny, ktore sice sposobuju nahodne zopnutia pri pohybe ale nie trvale
zopnutie v tej nezopnutej oblasti.

Z tohto sa pochopitelne software zblaznil a hadzal nahodny pocet krokov
nahodnym smerom, ale len pri otacani enkoderom. Ten "akceleracny"
algoritmus to pochopitelne len zhorsoval.

V hotovom zariadeni je najjednoduchsie prilepit kondik rovno na enkoder,
tak som ho tam prilepil. Brblanice - s vynimkou tych na prechodoch -
zmizli. Ziadne ine spicky sa neobjavili, hrany sa zaoblili podla
ocakavania (tie brblanice na rozhrani tym padom dostali taky ten tvar ako
maju niektore egyptske hieroglyfy znazornujuce pero ci mec ci co). Tak som
to tak nechal. Inkriminovane zariadenie v prevadzke je odvtedy stale v
prevadzke - aj ked je to mozno len dva roky - o problemoch by som sa
urcite dozvedel. Netvrdim, ze by RC clen neurobil tu istu alebo lepsiu
sluzbu, len som nevidel dovod sa s tym namahat. Pri novonavrhnutom
zariadeni by som - na zaklade Tvojej spravy - o tom uvazoval, pochopitelne
by som si najprv vytiahol ten ojazdeny enkoder a robil s nim dalsie pokusy.

Ta skusenost je rovnako empiricka ako Tvoja, rovnako jej chyba hlbsia
analyza a rovnako ma slabe body.

Ak niekto ma skutocne relevantne poznatky v tomto smere tak sem s nimi, ale
ako vravim, zaujima ma naozaj len hlbkova analyza, spekulovat dokazem aj
ja sam.

wek