Slusny rotacni koder s tlacitkem

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Pondělí Srpen 17 10:03:14 CEST 2015

Jedno aj druhe.

Datasheet hovori, ze kontaktmi moze pretekat maximalne 10mA
http://www.alps.com/prod/info/E/PDF/Switch/Encoder/EC11/EC11.PDF
- kvizova otazka: aky prud preteka kontaktom, ked sa don vybije kondik
s kapacitou radovo desiatky nF?
- odpoved: ani srnka netusi, ale zrejme to bude viac nez 10mA. Prudove
spicky sposobuju opotrebovanie kontaktov, zvacsenie prechodoveho
odporu a zhorsenie zakmitov pri ich spinani. Ale to plati snad pre
kazdy mechanicky kontakt, snad s vynimkou tych 16A spinacov "Stiskem
vypni tahem zapni". Osobne, ked kdekolvek vidim kondik paralelne k
malemu mechanickemu kontaktu, spozorniem.

Ked som vo firme zacinal, ako student, robil som jedno zariadenie s
rotacnym enkoderom. Enkoder mal pripojene kondiky paralelne ku
kontaktom (22 ci 33nF, neviem) a pull-up odpory (tusim 4k7) na plosnom
spoji a k nemu bol pripojeny plochym sedym vodicom s dlzkou asi 5cm. V
zapojeni bol aj taky ten bezny LCD 2x16 znakov, tiez pripojeny tak
isto dlhym plochym vodicom, vedenym popri kabliku k enkoderu.
Vyhodnocovanie otacania enkoderu fungovalo dobre, displej tiez
zobrazoval, ale dokopy to nehralo. Ked som otocil enkoderom, obsah na
displeji sa rozsypal. Samozrejme som hladal SW chybu, ale nenasiel
som. Potom som sa pozrel osciloskopom a bolo to jasne - ako sa tie
kondiky vybijali do kontaktov enkodera, indukovalo to napatove spicky
vsade naokolo a doondilo to datovy prenos na displej. V prototype, s
kratkymi vodcmi sa to este neprejavilo, ale tie prudove spicky by tam
tiekli.
Vtedy som si uvedomil aka prasarna je kondik k enkoderu, tak som to
nahradil spominanym integracnym clenom. Rusenie samozrejme zmizlo,
kontakty su spokojne, zariadenie si asi 8 rokov spokojne funguje bez
jedineho problemu.

Dňa 17. augusta 2015, 9:33, Jan Waclawek <konfera na efton.sk> napísal/a: