Re: [OT][FYZ] Srážka dvou těles

Karel M a8dtljb na gmail.com
Pátek Duben 3 06:51:36 CEST 2015

Ahoj, kolega Petr má pravdu s tou energií. Ono vzorečky známe každý, umíme
si z nich odvodit další vzorečky, ale převést ten vzoreček na realitu
života už není jen tak, už vzhledem k tomu, že máme vžito hodně omylů a
uvažujeme intuitivně.  Původně jsem si myslel, že pomocí jednoduchých
příkladů 1 a 2 odvodím složitější, ale není to tak jednoduché.
Když shrnu příklady:
1) auto jede, druhé stojí, čelní náraz, tohle zde prezentovalo video od
škodovky. Pokud to chápu dobře, tak z hlediska vztažné soustavy je jedno
které auto jede a které stojí, tedy poškození souměrné, platí zákon
zachování hybnosti. Přežití posádky závisí i na jiných okolnostech jako:
příprava na náraz, airbag, připoutání, pozice (čelem či zády), každý víme,
že náraz zezadu láme vaz.
2) čelní srážka dvou stejných aut, dle videa od MythBusters je jedno, zda
náraz 50Mph do pevné zdi, nebo čelně dvě auta proti sobě každé 50Mph.
Rozhoduje hmotnost a rychlost, pokud je shodná pak i poškození je shodné,
auta po srážce stojí

No a teď třetí varianta, kvůli které jsem se ptal na ty první dva případy,
s tím že mi pomohou objasnit dále:

Čelní srážka, kde hmotnost jednoho auta je větší (třeba o 50%) a dvě
rychlosti těžšího auta.
Každý z nás už zřejmě potkal v protisměru magora co předjíždel tam kde
neměl, třeba u horizontu, jedete - nevidíte co je dál a najednou on proti
Vám. Většinou před tím horizontem automaticky brzdím, otázka zní, dělám
dobře?
Proč, protože náš kombík cca 1700kg, typický silniční pirát (nejčastěji,
prosím bez spekulací) je VW golf s 1000kg, nebo oktávie s 1300kg (vše bez
řidiče). Pirát jede a předjíždí 72km/h, já jedu A) 72km/h B) 36km/h Co je
pro mě lepší?

Srážka dvou těles, kde se tyto do sebe zaklesnou probíhá tak, že těleso s
větší kinetickou energií (0,5*m*v*v) pokračuje ve směru nižší rychlostí dle
zákona o zachování hybnosti. Moje teorie je, že zpomalení auta jenž
pokračuje ve směru je menší, než auta které bylo přinuceno změnit směr
jízdy - tedy i výhodnější. A zrychlení je to co poškozuje zdraví.

Kolega mi tvrdil, že zpomalení je přece stejné u obou aut, ale auto s menší
kinetickou energií bylo přeci oproti druhému nuceno nejdříve úplně zastavit
a až pak jet zpátky. Takový případ k úvaze je vlak 100km/h a proti němu
auto 100km/h, vlak při srážce zpomalí na 99,9km/h auto nejdříve zastaví na
úseku rovném jeho deformační zoně - dráha vlaku za tu dobu a pak zrychlí
opačným směrem na 99,9km/h.

Pokud se pletu, tak mi to prosím objasněte.
Karel