[OT][FYZ] Srážka dvou těles

Petr Tomasek tomasek na etf.cuni.cz
Pátek Duben 3 09:20:36 CEST 2015

On Fri, Apr 03, 2015 at 06:51:36AM +0200, Karel M wrote:
> [...]
>
> Čelní srážka, kde hmotnost jednoho auta je větší (třeba o 50%) a dvě
> rychlosti těžšího auta.
> Každý z nás už zřejmě potkal v protisměru magora co předjíždel tam kde
> neměl, třeba u horizontu, jedete - nevidíte co je dál a najednou on proti
> Vám. Většinou před tím horizontem automaticky brzdím, otázka zní, dělám
> dobře?
> Proč, protože náš kombík cca 1700kg, typický silniční pirát (nejčastěji,
> prosím bez spekulací) je VW golf s 1000kg, nebo oktávie s 1300kg (vše bez
> řidiče). Pirát jede a předjíždí 72km/h, já jedu A) 72km/h B) 36km/h Co je

Podle mě určitě B). Jediné, v čem na tom můžete být teoreticky hůř, je otázka,
kde skončí vaše auto. Nicméně 108km/h a 144km/h čelní náraz bude DOST
velký rozdíl v efektu a je dost velká šance, že při 144km/h bude zrychlení
působící na lidské tělo o mnoho větší než při 108km/h...

> Srážka dvou těles, kde se tyto do sebe zaklesnou probíhá tak, že těleso s
> větší kinetickou energií (0,5*m*v*v) pokračuje ve směru nižší rychlostí dle
> zákona o zachování hybnosti. Moje teorie je, že zpomalení auta jenž
> pokračuje ve směru je menší, než auta které bylo přinuceno změnit směr
> jízdy - tedy i výhodnější. A zrychlení je to co poškozuje zdraví.

IMHO je důležité zrychlení ve vztahu mezi oběma auty nikoliv ve vztahu
k "zemi"...