<div dir="ltr"><div><div><div><div><div><div><div>Ahoj, kolega Petr má pravdu s tou energií. Ono vzorečky známe každý, umíme si z nich odvodit další vzorečky, ale převést ten vzoreček na realitu života už není jen tak, už vzhledem k tomu, že máme vžito hodně omylů a uvažujeme intuitivně.  Původně jsem si myslel, že pomocí jednoduchých příkladů 1 a 2 odvodím složitější, ale není to tak jednoduché.<br></div>Když shrnu příklady:<br></div>1) auto jede, druhé stojí, čelní náraz, tohle zde prezentovalo video od škodovky. Pokud to chápu dobře, tak z hlediska vztažné soustavy je jedno které auto jede a které stojí, tedy poškození souměrné, platí zákon zachování hybnosti. Přežití posádky závisí i na jiných okolnostech jako: příprava na náraz, airbag, připoutání, pozice (čelem či zády), každý víme, že náraz zezadu láme vaz.<br></div>2) čelní srážka dvou stejných aut, dle videa od MythBusters je jedno, zda náraz 50Mph do pevné zdi, nebo čelně dvě auta proti sobě každé 50Mph. Rozhoduje hmotnost a rychlost, pokud je shodná pak i poškození je shodné, auta po srážce stojí<br><br></div>No a teď třetí varianta, kvůli které jsem se ptal na ty první dva případy, s tím že mi pomohou objasnit dále:<br><br></div>Čelní srážka, kde hmotnost jednoho auta je větší (třeba o 50%) a dvě rychlosti těžšího auta.<br></div><div>Každý z nás už zřejmě potkal v protisměru magora co předjíždel tam kde neměl, třeba u horizontu, jedete - nevidíte co je dál a najednou on proti Vám. Většinou před tím horizontem automaticky brzdím, otázka zní, dělám dobře?<br></div><div>Proč, protože náš kombík cca 1700kg, typický silniční pirát (nejčastěji, prosím bez spekulací) je VW golf s 1000kg, nebo oktávie s 1300kg (vše bez řidiče). Pirát jede a předjíždí 72km/h, já jedu A) 72km/h B) 36km/h Co je pro mě lepší?<br></div><div><br>Srážka dvou těles, kde se tyto do sebe zaklesnou probíhá tak, že těleso s větší kinetickou energií (0,5*m*v*v) pokračuje ve směru nižší rychlostí dle zákona o zachování hybnosti. Moje teorie je, že zpomalení auta jenž pokračuje ve směru je menší, než auta které bylo přinuceno změnit směr jízdy - tedy i výhodnější. A zrychlení je to co poškozuje zdraví.<br></div><div><br>Kolega mi tvrdil, že zpomalení je přece stejné u obou aut, ale auto s menší kinetickou energií bylo přeci oproti druhému nuceno nejdříve úplně zastavit a až pak jet zpátky. Takový případ k úvaze je vlak 100km/h a proti němu auto 100km/h, vlak při srážce zpomalí na 99,9km/h auto nejdříve zastaví na úseku rovném jeho deformační zoně - dráha vlaku za tu dobu a pak zrychlí opačným směrem na 99,9km/h.<br></div><div></div><div><br></div>Pokud se pletu, tak mi to prosím objasněte.<br></div>Karel<br></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 2. dubna 2015 17:41 Petr Kubáč <span dir="ltr"><<a href="mailto:petrkubac@802.cz" target="_blank">petrkubac@802.cz</a>></span> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Ahoj Karle<br>
<br>
Energie narazu roste s druhou mocninou rychlosti tudiz srazka dvou aut ve 35 je polovicni energie nez naraz jednoho auta v 70 do druheho  - stojiciho - polovicni protoze mas dve auta se ctvrtinovou energii.<br>
<br>
I v cesku znamy porad "borici mytu" udelal na toto tema docela dobre udelane crash testy, ktere jsou vse-rikajici<br>
<br>
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=rjBh73NvNQM" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?<u></u>v=rjBh73NvNQM</a><br>
<br>
ostatni historky typu - narazil pomalu  a utrhly se mu vnitrni organy, zatimco druhy narazil rychle a nestalo se nic - jsou klasicky omyl ve tylu  -kouril cely zivot a umrel pri sexu v 90 - tedy srovnavani prumeru s odlehlou hodnotou....<br>
<br>
Zdravi Petr Kubac<br>
<br>
----- Original Message ----- From: Karel M<br>
To: HW-news<br>
Sent: Thursday, April 02, 2015 12:41 PM<br>
Subject: [OT][FYZ] Srážka dvou těles<div class="HOEnZb"><div class="h5"><br>
<br>
<br>
Mám dotaz na srážku těles, konkrétně aut. Mějme dvě auta stejné hmotnosti a typu a dva případy situace:<br>
<br>
První: jedno auto stojí, druhé jede dejme tomu 72km/h (20m/s). Jedoucí auto čelně narazí do stojícího auta, tím dojde k vzájemné deformaci, ve výsledku auta se do sebe zaklesnou a jedoucí auto tlačí klesající rychlostí před sebou auto které stálo, až díky tření zastaví, zpomalení jedoucího auta je rovno zrychlení stojícího auta. Mám za to, že praxe říká, že člověk ve stojícím autě nepřežije.<br>
<br>
Druhý případ: Auta jedou čelně proti sobě, každé jede rychlostí 36km/h (10 m/s), čelně se srazí, zpomalení obou řidičů stejně velké (jen jinak orientované) v podstatě zůstanou stát na místě, řidiči touto rychlostí přežijou oba.<br>
Jaký je mezi těmito případy rozdíl, tedy že jednou přežijou oba, podruhé jen jeden? Může mi to někdo objasnit?<br>
Díky Karel<br>
<br>
<br>
<br>
<br></div></div><div class="HOEnZb"><div class="h5">
______________________________<u></u>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<u></u>listinfo/hw-list</a> <br>
______________________________<u></u>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<u></u>listinfo/hw-list</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>