Proud v kolejích BYLO RE: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)
SvobodovaA na szdc.cz
SvobodovaA na szdc.cz
Středa Září 24 13:41:50 CEST 2014
Dobré odpoledne,
kolejnice jsou dobré vodiče, je to pořádný kus dobrého železa a jsou dvě. Trakční proud prochází, většinou, oběma kolejnicovými pásy (ale ne vždy) a proudy tam jsou ve stovkách ampérů na jednu lokomotivu. V úseku jedné měnírny jich může být, a také často je, několik. U střídavé trakce jsou proudy v desítkách ampérů na lokomotivu a při rozjezdu jednotky stovek ampérů. Stejnosměrná lokomotiva si při rozjezdu vezme i těch tisíc ampérů.
S těmi proudy je to složitější, protože v kolejnicích je proud trakční, topný a pak zabezpečovací. Kolejnice mají proti sobě určité napětí (cca 2V) a přitom jsou spojené J Jinak řečeno, pro trakční proud jsou spojené a pro zabezpečovací proud jsou dobře odizolované. Většina normálních elektrikářů a elektroniků nedokáže pochopit, jak to může fungovat a už vůbec ne, jak to, že to chodí při tak malém napětí J
Saša Svobodová
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Andrej Jancura
Sent: Wednesday, September 24, 2014 1:32 PM
To: HW-news
Subject: Re: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)
Dobry den,
2014-09-24 12:35 GMT+02:00 <SvobodovaA na szdc.cz>:
Hezké odpoledne,
no je to tak, že proud jde z troleje přes sběrač do lokomotivy, pak přes motor a kolejnicemi zpět do měnírny, či transformovny na střídavé části, ten proud se někudy vrátit musí J
Tomuto rozumiem, ze to tak musi byt z principu. Viete, ak to tak teda je, tak tie Vase meniarne musia stihat 160km/h... A na tych kolajniciach by nemalo byt viac ako 30-40V, co je bezpecne napatie. A ked tu zaznelo, ze kolajnice su zly vodic, a aj to, ze virive prudy su znacne velke, teda nepriamo ste naznacili kiloAmpere, tak si to neviem dost dobre predstavit... :)
No nic, uz sa nebudem zase hlupo pytat a nedaj Boze filozofovat o tom, ze kolajnice a ine draty casom oxiduju, ked tu bezi tema o krystalkach a radiu...
A.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140924/cb6636cb/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list