<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 14 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:Wingdings;
panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0;}
@font-face
{font-family:Wingdings;
panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
{font-family:Tahoma;
panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";}
a:link, span.MsoHyperlink
{mso-style-priority:99;
color:blue;
text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
{mso-style-priority:99;
color:purple;
text-decoration:underline;}
p.MsoAcetate, li.MsoAcetate, div.MsoAcetate
{mso-style-priority:99;
mso-style-link:"Text bubliny Char";
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
font-size:8.0pt;
font-family:"Tahoma","sans-serif";}
span.StylE-mailovZprvy17
{mso-style-type:personal-reply;
font-family:"Calibri","sans-serif";
color:#1F497D;}
span.TextbublinyChar
{mso-style-name:"Text bubliny Char";
mso-style-priority:99;
mso-style-link:"Text bubliny";
font-family:"Tahoma","sans-serif";
mso-fareast-language:CS;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=CS link=blue vlink=purple><div class=WordSection1><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Dobré odpoledne,<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> kolejnice jsou dobré vodiče, je to pořádný kus dobrého železa a jsou dvě. Trakční proud prochází, většinou, oběma kolejnicovými pásy (ale ne vždy) a proudy tam jsou ve stovkách ampérů na jednu lokomotivu. V úseku jedné měnírny jich může být, a také často je, několik. U střídavé trakce jsou proudy v desítkách ampérů na lokomotivu a při rozjezdu jednotky stovek ampérů. Stejnosměrná lokomotiva si při rozjezdu vezme i těch tisíc ampérů.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> S těmi proudy je to složitější, protože v kolejnicích je proud trakční, topný a pak zabezpečovací. Kolejnice mají proti sobě určité napětí (cca 2V) a přitom jsou spojené </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> Jinak řečeno, pro trakční proud jsou spojené a pro zabezpečovací proud jsou dobře odizolované. Většina normálních elektrikářů a elektroniků nedokáže pochopit, jak to může fungovat a už vůbec ne, jak to, že to chodí při tak malém napětí </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Saša Svobodová<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'>From:</span></b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'> Hw-list [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] <b>On Behalf Of </b>Andrej Jancura<br><b>Sent:</b> Wednesday, September 24, 2014 1:32 PM<br><b>To:</b> HW-news<br><b>Subject:</b> Re: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'>Dobry den,<o:p></o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'>2014-09-24 12:35 GMT+02:00 <<a href="mailto:SvobodovaA@szdc.cz" target="_blank">SvobodovaA@szdc.cz</a>>:<o:p></o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Hezké odpoledne,</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> no je to tak, že proud jde z troleje přes sběrač do lokomotivy, pak přes motor a kolejnicemi zpět do měnírny, či transformovny na střídavé části, ten proud se někudy vrátit musí </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><o:p></o:p></p></div></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:12.0pt;margin-left:35.4pt'>Tomuto rozumiem, ze to tak musi byt z principu. Viete, ak to tak teda je, tak tie Vase meniarne musia stihat 160km/h... A na tych kolajniciach by nemalo byt viac ako 30-40V, co je bezpecne napatie. A ked tu zaznelo, ze kolajnice su zly vodic, a aj to, ze virive prudy su znacne velke, teda nepriamo ste naznacili kiloAmpere, tak si to neviem dost dobre predstavit... :)<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:12.0pt;margin-left:35.4pt'>No nic, uz sa nebudem zase hlupo pytat a nedaj Boze filozofovat o tom, ze kolajnice a ine draty casom oxiduju, ked tu bezi tema o krystalkach a radiu...<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'>A.<br> <o:p></o:p></p></div></div></div></div></div></div></body></html>