OT: Tramvaj vs. auto s majáky

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Pondělí Říjen 20 14:54:11 CEST 2014


Dne 20.10.2014 7:01, SvobodovaA na szdc.cz napsal(a):
>
> Dobré ránko,
>
>                 dovolím si jedno malé OT, ale třeba to bude zajímat i 
> někoho dalšího.
>
>                 Na základě této 
> http://www.dicr.cz/srazka-tramvaje-s-policejnim-autem-3-zraneni 
> mimořádné události jsme se dostali s kolegy trochu do sporu, kdo má 
> vlastně přednost, jestli tramvaj nebo policajti se zapnutým majáčkem. 
> Všichni mi tvrdí, že auto s majáčky, ale to přeci říká zákon o provozu 
> na pozemních komunikacích, ale tramvaj se řídí zákonem o drahách 
> (proto má třeba přednost na přechodu). Já nemám řidičák, takže mám 
> výmluvu.
>

Řidiči tramvají jsou povini řídit se kromě drážních zákonů  též zároveň 
řídit pravidly provozu na pozemních komunikacích.  To je v zákonu o 
drahách.
Toliko k přednosti vozidel s tzv. absolutní předností v jízdě.

V každém případě ale řidič vozidla s absolutní předností v jízdě musí 
používat mozek a uvědomit si, že tramvaj mu neuhne z cesty někam ke krajnici
  a  taky že jí chvíli bude trvat, než to zašlajfuje.  Na školeních 
řidičů, kteří tato vozidla s absolutní předností jízdy řídí se to stále 
dokola zdůrazňuje a upozorňuje se na to. Je lépe přibrzdit a přijet o 
minutu déle, než nedojet vůbec. ( To platí obecně  :-)   )

Mě na tomhle zákonu štve, že každej papaláš, kterej jede na položení 
základního kamene nebo na slavnostní otevření něčeho si zapne majáky  a 
"jede"  pěkné počtení zde:
http://www.kverulant.org/majaky.html

Ta přednost tramvaje před chodci není úplně jednoznačná. Podle zákona 
každé vozidlo, tedy i tramvaj, nesmí ohrozit chodce přecházejícího a to 
i tam kde není žádný přechod!
Viz: /Řidič, s výjimkou řidiče tramvaje, je povinen počínat si tak, aby 
chodci, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo 
který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, 
nevzniklo žádné nebezpečí a aby mu nijak nepřekážel. Řidič tramvaje tím 
však není zbaven povinnosti vyplývající pro něj z § 4 písm. a), takže 
ani on nesmí ohrozit chodcův život nebo zdraví



/  Přecházení tramvajovho pasu není  předpisy dostatečně upraveno, v 
praxi se obvykle uplatňují obdobně pravidla pro přecházení vozovky.

Viz: Přecházení dráhy:
Vstup na dráhu 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A1ha_%28dr%C3%A1%C5%BEn%C3%AD_doprava%29> 
mimo k tomu určená místa zakazuje v § 4a Zákon o dráhách 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_dr%C3%A1h%C3%A1ch> (266/1994 
Sb. ve znění pozdějších změn). Z tohoto zákazu jsou vyjmuta místa 
křížení dráhy s pozemní komunikací 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Pozemn%C3%AD_komunikace> a dráha v úseku, 
kde je vedena po pozemní komunikaci.Přecházení chodců přes železniční 
přejezd upravuje § 55 Zákona o silničním provozu 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_silni%C4%8Dn%C3%ADm_provozu>. 
Chodci <http://cs.wikipedia.org/wiki/Chodec> nesmějí vstupovat na 
přejezd v případech obdobným těm, kdy řidič podle § 29 ZSP na přejezd 
nesmí vjíždět. Přechod přes tramvajový pás 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%BD_p%C3%A1s> (úsek tramvajové 
dráhy vedený po pozemní komunikaci) nebo přechod samostatné tramvajové 
dráhy <http://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_dr%C3%A1ha> bývá 
někdy označen jako přechod pro chodce 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99echod_pro_chodce> podle pravidel 
silničního provozu 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Pravidla_silni%C4%8Dn%C3%ADho_provozu> a 
vybaven signály pro chodce 
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Sign%C3%A1ly_pro_chodce> a signály pro 
tramvaje <http://cs.wikipedia.org/wiki/Sign%C3%A1ly_pro_tramvaje>. Z 
právního hlediska je takové označování sporné.


> Tak mne napadá, že se to vlastně týká i trolejbusu, takže to někde 
> řešené určitě bude.
>
>                 Upřímně řečeno se mi nechce podrobně studovat zákony, 
> tak se zkouším zeptat, jestli to náhodou někdo neví z hlavy J
>
>                 Saša Svobodová
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20141020/9723c9f5/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list