OT: Tramvaj vs. auto s majáky
Alexandra Svobodová
hwnews na zirafoviny.cz
Pondělí Říjen 20 17:27:32 CEST 2014
Hezký podvečer,
ono to s těmi tramvajemi je takové složitější, protože mají svoje
signály a tak klidně může jet na červenou, protože řidiči jízdu dovoluje
jejich návěstidlo.
To přecházení dráhy je opravdu sporné, ale jak to vyřešit lépe, to
nevím. Možná, až dojde k nějakému opravdu těžkému maléru, tak se nad tím
někdo zamyslí a dá zákony do souladu.
Jinak si dovolím poznamenat, že vozidlo s modrým majákem nemá absolutní
přednost, má jen právo přednosti v jízdě.
Asi již nemá smysl pokračovat v diskusi dále, protože se mi jen
potvrdilo to, co jsem si myslela. Že se spoléhá na rozum řidičů, což je
na jednu stranu dobře, ale na tu druhou z toho mám hrůzu...
Saša Svobodová
Dne 20.10.2014 14:54, Kuba Jan napsal(a):
>>
>
> Řidiči tramvají jsou povini řídit se kromě drážních zákonů též zároveň
> řídit pravidly provozu na pozemních komunikacích. To je v zákonu o
> drahách.
> Toliko k přednosti vozidel s tzv. absolutní předností v jízdě.
>
> V každém případě ale řidič vozidla s absolutní předností v jízdě musí
> používat mozek a uvědomit si, že tramvaj mu neuhne z cesty někam ke krajnici
> a taky že jí chvíli bude trvat, než to zašlajfuje. Na školeních
> řidičů, kteří tato vozidla s absolutní předností jízdy řídí se to stále
> dokola zdůrazňuje a upozorňuje se na to. Je lépe přibrzdit a přijet o
> minutu déle, než nedojet vůbec. ( To platí obecně :-) )
>
> Mě na tomhle zákonu štve, že každej papaláš, kterej jede na položení
> základního kamene nebo na slavnostní otevření něčeho si zapne majáky a
> "jede" pěkné počtení zde:
> http://www.kverulant.org/majaky.html
>
> Ta přednost tramvaje před chodci není úplně jednoznačná. Podle zákona
> každé vozidlo, tedy i tramvaj, nesmí ohrozit chodce přecházejícího a to
> i tam kde není žádný přechod!
> Viz: /Řidič, s výjimkou řidiče tramvaje, je povinen počínat si tak, aby
> chodci, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo
> který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce,
> nevzniklo žádné nebezpečí a aby mu nijak nepřekážel. Řidič tramvaje tím
> však není zbaven povinnosti vyplývající pro něj z § 4 písm. a), takže
> ani on nesmí ohrozit chodcův život nebo zdraví
>
>
>
> / Přecházení tramvajovho pasu není předpisy dostatečně upraveno, v
> praxi se obvykle uplatňují obdobně pravidla pro přecházení vozovky.
>
> Viz: Přecházení dráhy:
> Vstup na dráhu
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A1ha_%28dr%C3%A1%C5%BEn%C3%AD_doprava%29>
> mimo k tomu určená místa zakazuje v § 4a Zákon o dráhách
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_dr%C3%A1h%C3%A1ch> (266/1994
> Sb. ve znění pozdějších změn). Z tohoto zákazu jsou vyjmuta místa
> křížení dráhy s pozemní komunikací
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Pozemn%C3%AD_komunikace> a dráha v úseku,
> kde je vedena po pozemní komunikaci.Přecházení chodců přes železniční
> přejezd upravuje § 55 Zákona o silničním provozu
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_silni%C4%8Dn%C3%ADm_provozu>.
> Chodci <http://cs.wikipedia.org/wiki/Chodec> nesmějí vstupovat na
> přejezd v případech obdobným těm, kdy řidič podle § 29 ZSP na přejezd
> nesmí vjíždět. Přechod přes tramvajový pás
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%BD_p%C3%A1s> (úsek tramvajové
> dráhy vedený po pozemní komunikaci) nebo přechod samostatné tramvajové
> dráhy <http://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_dr%C3%A1ha> bývá
> někdy označen jako přechod pro chodce
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99echod_pro_chodce> podle pravidel
> silničního provozu
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Pravidla_silni%C4%8Dn%C3%ADho_provozu> a
> vybaven signály pro chodce
> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Sign%C3%A1ly_pro_chodce> a signály pro
> tramvaje <http://cs.wikipedia.org/wiki/Sign%C3%A1ly_pro_tramvaje>. Z
> právního hlediska je takové označování sporné.
>
>
Další informace o konferenci Hw-list