vyspajkovanie elektrolytu

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Říjen 16 10:01:57 CEST 2014

Zdravím,
  rutinně vyměňuji kondy na základních deskách, naučil jsem se to relativně
rychle a spolehlivě. Aby to bylo možné, je třeba mít:
  - Dobrou páječku. Používám Wellerku s digitální stabilizací teploty.
ERS 50 jsem míval taky a bohužel musím říct, že s ní se mi to nikdy moc
nepovedlo.
  - Správnou teplotu. Na vypájování je třeba poměrně vysoká, závisí na druhu
desky. První kondenzátor na nové desce zkouším od nižších teplot k vyšším
a pak už zůstávám na nastavené - pro jednotlivé desky se to liší. Minimální
použitá byla pokud si pamatuji 325C, maximální 355C. Ta už je nepříjemná,
hrot se stále pokrývá vrstvou oxidu, musí se pořád čistit, ale jinak to nejde.
  - Správný hrot. Hrot se špičkou se mi neosvědčil, používám hrot s ploškou
(vypadá jako tupý šroubovák), který má větší plochu kontaktu s ploškou než
čistě špičatý.
  - Vhodné tavidlo. Jak už jsem tu několikrát uvedl, používám pájecí tuk
(Lötfett, zakoupený kdysi v GESu), který tu teplotu snáší lépe než běžná
kalafunová i jiná tavidla, která velmi rychle hoří. Zpravidla napřed nanesu
kousek tuku přímo na plošky a teprve pak pájím, protože při technice namočení
hrotu do tuku a pak přiložení k plošce se většina tuku při tak vysoké teplotě
odpaří nebo zdegraduje.
  - Správný mechanický postup. Používám jednoduchý - kondenzátor z jedné
strany držím a páčím tak, aby se povysunul zahřívaný vývod. Jakmile toho
jen lehce dosáhnu (tj. je kond "nakřivo"), začnu zahřívat druhý vývod a páčím
na druhou stranu, až opět dojde k povysunutí druhého vývodu, a takto
postupuji až do vypájení.

Držím palce, třeba se něco povede i s ERS50...

Zdraví Pavel