Izolační trafo a zásuvka

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Říjen 12 18:25:17 CEST 2014

Zdravím,

> Hezký večer,
>
>     hlavou mi vrtá jeden problém. Sice si myslím, že odpověď znám, ale pro
> jistotu se chci zeptat:
>
>     Pokud je za izolační trafo zapojená normální zásuvka, tak její ochranný
> kolík zůstane nezapojený. Ale co dělat, pokud je těch zásuvek více? Já se
> domnívám, že se nemají zapojovat nikam a už vůbec ne jen mezi sebou. Pokud
> již zapojit, tak na uzemnění.

Asi ano. Jsem šťastným majitelem velmi pěkného oddělovacího trafa 220/220 cca
5 kW, je to profi výrobek, má na sobě zásuvku, která vypadá skoro obyčejně,
až na to, že tam, co má normální zásuvka kolík, tahle nemá NIC :-). Prostě je
kulatá, ale dvouděrová, bezkolíkatá. Takové jsem kdysi vídal v postsovětských
zemích, kde měli symetrickou izolovanou napájecí soustavu (jako u nás kdysi
bývalo 120V). Tam taky žádné kolíky nebyly a tedy se mezi sebou nemohly
propojovat :-).

>     Mám pravdu a nebo se mýlím? Připadá mi totiž, že pokud se kolíky za
> izolačním trafem mezi sebou spojí, představuje to značné riziko.

No pokud by se spojily a nikam se to nepřivedlo, tak ano. Pokud se uzemní,
tak v případě poruchy (průraz jednoho vodiče na kostru) vlastně vznikne
ze symetrické soustavy nesymetrická, což anuluje účinek oddělovacího trafa,
takže to je tedy asi taky špatně. Skutečně, nejlépe mi vychází kolíky
nezapojovat.

Zdraví Pavel