Úroveň maturantů
Pavel Kořenský
pavel.korensky na dator3.cz
Pondělí Květen 19 21:54:48 CEST 2014
To se asi liší podle školy (to za nás nebylo). Kupříkladu na ten gympl,
kde je mladá (Gymnásium Christiana Dopplera v Praze) se dělaly
přijímačky a nejspíš u nich ve třídě není nikdo, koho matika a fysika
tak nějak nezajímá.
Já sám mám z mladé docela radost, protože loni (tedy v sekundě) vyhrála
s kolegyní ze třídy jako nejmladší účastnice celostátní soutěž Matfyz
FEAT s experimentem "Archimedův zákon v plynech" a letos se tam (v
tercii) chystají s experimentem "Diamagnetická levitace". A to ty
experimenty páchají doma, bez podpory školy.
Zdraví PavelK
Dne 19.5.2014 21:44, Jirka Mww napsal(a):
> No a to je právě ta otázka, co ta druhá, početnější skupina na té
> škole vůbec dělá ? Čím se budou živit ? Instalatéra nebo zedníka pak
> člověk nesežene.
> Zrovna tak je problém sehnat operátora CNC strojů. Hlavně že se
> střední školy finacují za "kus" a pak mají všichni maturitu. Některým
> maturantům
> dělá pronlém i trojčlenka.
>
>
> Dne 19. května 2014 21:38 Šerých Jakub <Serych na panska.cz
> <mailto:Serych na panska.cz>> napsal(a):
>
> Dnes je to podle mých informací spíše naopak. Konkrétně
> k integrálům se průmyslováci (alespoň na naší škole) dostanou víc
> než gympláci (možná s výjimkou jednoho nebo dvou specializovaných
> matematických gymplů). My je prostě k té elektrice potřebujem,
> zatímco když to na gymplu nestihnou, houby se děje "však ono se to
> na vejšce dožene".
>
> Ale pochopitelně úroveň je někde úplně jinde, než byla za našich
> studií. Ještě když jsem na Panské s učením začínal (před téměř
> čtvrt stoletím :-))), studenti u maturity například v pohodě
> odvodili telegrafní rovnice. Dneska? Je problém z nich vůbec
> dostat, že něco jako telegrafní rovnice existuje.
>
>
>
> Ale nechci jen kritizovat. I dnes se najdou studenti, kteří vědí
> za čím jdou, a ty je skutečně taková radost učit, že to
> s přehledem překryje problémy s tou druhou poněkud početnější
> :-))) skupinou.
>
>
>
> Jakub Šerých
>
>
>
>
>
> *From:*Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>] *On Behalf Of *Jirka Mww
> *Sent:* Monday, May 19, 2014 9:22 PM
> *To:* HW-news
> *Subject:* Re: Úroveň maturantů
>
>
>
> Já tohle absolvoval na venkovském gymnasiu v letech 68 - 72. Je
> pravda, že pak jsem měl
>
> v prváku na FEL v Poděbradech docela pohodu. Průmyslováci na tom
> byli hůř,
>
> někteří ani neměli ve čtvrtém ročníku matematiku.
>
>
>
> Dne 19. května 2014 21:17 Pavel Kořenský <pavel.korensky na dator3.cz
> <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>> napsal(a):
>
>
> :-O A to už se jaksi na gymplu neučí integrace substitucí, per partes,
> poučky toho typu, že derivace sinu je cosinus a derivace cosinu je
> minus
> sinus a že x na druhou po dé iks je 2x ? Do nás tohle třídní drtila
> skoro celý čtvrťák (maturita 1984, tehdy čtyřleté gymnásium Jana
> Keplera
> v Praze) až nás dohnala do stádia, kdy si člověk raději ani
> nepamatoval
> vzorečky pro pohyb tělesa ve fysice a raději si je ad-hoc odvodil z
> pouček typu "rychlost je derivace dráhy podle času" či "zrychlení je
> derivace rychlosti podle času a tedy druhá derivace dráhy podle
> času"...
>
> Zdraví PavelK
>
>
> Dne 19.5.2014 21:03, Šerých Jakub napsal(a):
> > Kupodivu, někdy ten integrál chápou lépe než ohmův zákon. Ten je
> totiž na střední škole nenutíme moc počítat (ukážem jim základní
> metody, ale že bychom chtěli, aby integrovali, jak když bičem
> mrská, to rozhodně ne). Zatímco u ohmova zákona přijde počítání na
> přetřes. A samozřejmě u záchytných příkladů vymýšlíme tak
> jednoduchá čísla, aby to šlo spočítat z hlavy. To je bohužel ještě
> horší varianta :-)) nebo spíše :-((
> >
> > Oni prostě ze základky nemají absolutně žádné početní návyky.
> Slovo zlomek je naprosto nepřekonatelná bariéra. Pochopitelně
> nemluvím o všech, najdou se i jednotlivci - skvělí počtáři, ale
> velká většina to má tak, jak to popisuji.
> >
> > Ten dnešní konkrétní příklad: Student zkonstruoval jakýsi
> (kupodivu i funkční) audio zesilovač. Tvrdil o tom, že to dává
> výkon 50W, což nesedělo už jen podle použitého napájecího napětí.
> Tak jsem se zeptal jaké by bylo zhruba napětí na 5 ohmovém
> reproduktoru při výkonu 50W. Po cca 5 minutách bádání a několika
> opravách se konečně dobelhal k odmocnině z 250 a když vedle sedící
> kolegyně jen tak mimochodem řekla "no a to je něco mezi 15 a 16",
> upadl do naprostého úžasu, že taková čísla umí odmocnit jen tak z
> hlavy :-))))
> >
> > Jakub Šerých
> >
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
>
> --
> Zdravi
> Jirka OK1MWW
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140519/ddcd93eb/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list