RE: Úroveň maturantů

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Pondělí Květen 19 21:38:03 CEST 2014


Dnes je to podle mých informací spíše naopak. Konkrétně k integrálům se průmyslováci (alespoň na naší škole) dostanou víc než gympláci (možná s výjimkou jednoho nebo dvou specializovaných matematických gymplů). My je prostě k té elektrice potřebujem, zatímco když to na gymplu nestihnou, houby se děje „však ono se to na vejšce dožene“.
Ale pochopitelně úroveň je někde úplně jinde, než byla za našich studií. Ještě když jsem na Panské s učením začínal (před téměř čtvrt stoletím :-))), studenti u maturity například v pohodě odvodili telegrafní rovnice. Dneska? Je problém z nich vůbec dostat, že něco jako telegrafní rovnice existuje.

Ale nechci jen kritizovat. I dnes se najdou studenti, kteří vědí za čím jdou, a ty je skutečně taková radost učit, že to s přehledem překryje problémy s tou druhou poněkud početnější :-))) skupinou.

Jakub Šerých


From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jirka Mww
Sent: Monday, May 19, 2014 9:22 PM
To: HW-news
Subject: Re: Úroveň maturantů

Já tohle absolvoval na venkovském gymnasiu v letech 68 - 72. Je pravda, že pak jsem měl
v prváku na FEL v Poděbradech docela pohodu.  Průmyslováci na tom byli hůř,
někteří ani neměli ve čtvrtém ročníku matematiku.

Dne 19. května 2014 21:17 Pavel Kořenský <pavel.korensky na dator3.cz<mailto:pavel.korensky na dator3.cz>> napsal(a):

:-O A to už se jaksi na gymplu neučí integrace substitucí, per partes,
poučky toho typu, že derivace sinu je cosinus a derivace cosinu je minus
sinus a že x na druhou po dé iks je 2x ?  Do nás tohle třídní drtila
skoro celý čtvrťák (maturita 1984, tehdy čtyřleté gymnásium Jana Keplera
v Praze) až nás dohnala do stádia, kdy si člověk raději ani nepamatoval
vzorečky pro pohyb tělesa ve fysice a raději si je ad-hoc odvodil z
pouček typu "rychlost je derivace dráhy podle času" či "zrychlení je
derivace rychlosti podle času a tedy druhá derivace dráhy podle času"...

Zdraví PavelK


Dne 19.5.2014 21:03, Šerých Jakub napsal(a):
> Kupodivu, někdy ten integrál chápou lépe než ohmův zákon. Ten je totiž na střední škole nenutíme moc počítat (ukážem jim základní metody, ale že bychom chtěli, aby integrovali, jak když bičem mrská, to rozhodně ne). Zatímco u ohmova zákona přijde počítání na přetřes. A samozřejmě u záchytných příkladů vymýšlíme tak jednoduchá čísla, aby to šlo spočítat z hlavy. To je bohužel ještě horší varianta :-)) nebo spíše :-((
>
> Oni prostě ze základky nemají absolutně žádné početní návyky. Slovo zlomek je naprosto nepřekonatelná bariéra. Pochopitelně nemluvím o všech, najdou se i jednotlivci - skvělí počtáři, ale velká většina to má tak, jak to popisuji.
>
> Ten dnešní konkrétní příklad: Student zkonstruoval jakýsi (kupodivu i funkční) audio zesilovač. Tvrdil o tom, že to dává výkon 50W, což nesedělo už jen podle použitého napájecího napětí. Tak jsem se zeptal jaké by bylo zhruba napětí na 5 ohmovém reproduktoru při výkonu 50W. Po cca 5 minutách bádání a několika opravách se konečně dobelhal k odmocnině z 250 a když vedle sedící kolegyně jen tak mimochodem řekla "no a to je něco mezi 15 a 16", upadl do naprostého úžasu, že taková čísla umí odmocnit jen tak z hlavy :-))))
>
> Jakub Šerých
>

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140519/41dc7ba9/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list