Re: Úroveň maturantů

Jirka Mww jirka.mww na gmail.com
Pondělí Květen 19 21:22:01 CEST 2014


Já tohle absolvoval na venkovském gymnasiu v letech 68 - 72. Je pravda, že
pak jsem měl
v prváku na FEL v Poděbradech docela pohodu.  Průmyslováci na tom byli hůř,
někteří ani neměli ve čtvrtém ročníku matematiku.


Dne 19. května 2014 21:17 Pavel Kořenský <pavel.korensky na dator3.cz>napsal(a):

>
> :-O A to už se jaksi na gymplu neučí integrace substitucí, per partes,
> poučky toho typu, že derivace sinu je cosinus a derivace cosinu je minus
> sinus a že x na druhou po dé iks je 2x ?  Do nás tohle třídní drtila
> skoro celý čtvrťák (maturita 1984, tehdy čtyřleté gymnásium Jana Keplera
> v Praze) až nás dohnala do stádia, kdy si člověk raději ani nepamatoval
> vzorečky pro pohyb tělesa ve fysice a raději si je ad-hoc odvodil z
> pouček typu "rychlost je derivace dráhy podle času" či "zrychlení je
> derivace rychlosti podle času a tedy druhá derivace dráhy podle času"...
>
> Zdraví PavelK
>
>
> Dne 19.5.2014 21:03, Šerých Jakub napsal(a):
> > Kupodivu, někdy ten integrál chápou lépe než ohmův zákon. Ten je totiž
> na střední škole nenutíme moc počítat (ukážem jim základní metody, ale že
> bychom chtěli, aby integrovali, jak když bičem mrská, to rozhodně ne).
> Zatímco u ohmova zákona přijde počítání na přetřes. A samozřejmě u
> záchytných příkladů vymýšlíme tak jednoduchá čísla, aby to šlo spočítat z
> hlavy. To je bohužel ještě horší varianta :-)) nebo spíše :-((
> >
> > Oni prostě ze základky nemají absolutně žádné početní návyky. Slovo
> zlomek je naprosto nepřekonatelná bariéra. Pochopitelně nemluvím o všech,
> najdou se i jednotlivci - skvělí počtáři, ale velká většina to má tak, jak
> to popisuji.
> >
> > Ten dnešní konkrétní příklad: Student zkonstruoval jakýsi (kupodivu i
> funkční) audio zesilovač. Tvrdil o tom, že to dává výkon 50W, což nesedělo
> už jen podle použitého napájecího napětí. Tak jsem se zeptal jaké by bylo
> zhruba napětí na 5 ohmovém reproduktoru při výkonu 50W. Po cca 5 minutách
> bádání a několika opravách se konečně dobelhal k odmocnině z 250 a když
> vedle sedící kolegyně jen tak mimochodem řekla "no a to je něco mezi 15 a
> 16", upadl do naprostého úžasu, že taková čísla umí odmocnit jen tak z
> hlavy :-))))
> >
> > Jakub Šerých
> >
> >> Ehm. Ohmův zákon ??
> >>
> >> To brala nedávno dcera, včetně počítání různých sestav parallelně a
> sériově
> >> řazených odporů a počítání na jakém odporu bude jaké napětí a kudy teče
> jaký
> >> proud apod. A to je teprve v tercii (pravda, na osmiletém gymplu se
> zaměřením
> >> Ma+Fy). Zprvu to příliš nechápala, ale když jsem jí půjčil kontakntí
> pole, nějaké
> >> odpory a dva multimetry (aby mohla měřit současně napětí i proud) tak
> se jí v
> >> makovici rozbřesklo celkem rychle.
> >> Ale není mi úplně jasné, jak by u Ohmova zákona mohl někdo plavat u
> maturity.
> >> Chápal bych to u složitějších obvodů, kde jsou kondensátory, cívky a
> obecně se
> >> počítá v oboru komplexních čísel, v tom se často chybuje. Ale Ohmův
> zákon jsou
> >> pouhé zlomky, tedy učivo řekněme páté třídy ZŠ. Co by chudák maturant
> dělal,
> >> kdyby si vytáhl z pytlíku něco, co nedejbože obsahuje derivace či
> dokonce
> >> takový ten zakroucený hen tý oný, integrál... ?
> >>
> >> Zdraví PavelK
> >>
> >>
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>



-- 
Zdravi
Jirka OK1MWW
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140519/7a253a97/attachment-0001.html>


Další informace o konferenci Hw-list