Úroveň maturantů

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Pondělí Květen 19 21:17:35 CEST 2014


:-O A to už se jaksi na gymplu neučí integrace substitucí, per partes, 
poučky toho typu, že derivace sinu je cosinus a derivace cosinu je minus
sinus a že x na druhou po dé iks je 2x ?  Do nás tohle třídní drtila
skoro celý čtvrťák (maturita 1984, tehdy čtyřleté gymnásium Jana Keplera
v Praze) až nás dohnala do stádia, kdy si člověk raději ani nepamatoval
vzorečky pro pohyb tělesa ve fysice a raději si je ad-hoc odvodil z
pouček typu "rychlost je derivace dráhy podle času" či "zrychlení je
derivace rychlosti podle času a tedy druhá derivace dráhy podle času"...

Zdraví PavelK


Dne 19.5.2014 21:03, Šerých Jakub napsal(a):
> Kupodivu, někdy ten integrál chápou lépe než ohmův zákon. Ten je totiž na střední škole nenutíme moc počítat (ukážem jim základní metody, ale že bychom chtěli, aby integrovali, jak když bičem mrská, to rozhodně ne). Zatímco u ohmova zákona přijde počítání na přetřes. A samozřejmě u záchytných příkladů vymýšlíme tak jednoduchá čísla, aby to šlo spočítat z hlavy. To je bohužel ještě horší varianta :-)) nebo spíše :-(( 
>
> Oni prostě ze základky nemají absolutně žádné početní návyky. Slovo zlomek je naprosto nepřekonatelná bariéra. Pochopitelně nemluvím o všech, najdou se i jednotlivci - skvělí počtáři, ale velká většina to má tak, jak to popisuji. 
>
> Ten dnešní konkrétní příklad: Student zkonstruoval jakýsi (kupodivu i funkční) audio zesilovač. Tvrdil o tom, že to dává výkon 50W, což nesedělo už jen podle použitého napájecího napětí. Tak jsem se zeptal jaké by bylo zhruba napětí na 5 ohmovém reproduktoru při výkonu 50W. Po cca 5 minutách bádání a několika opravách se konečně dobelhal k odmocnině z 250 a když vedle sedící kolegyně jen tak mimochodem řekla "no a to je něco mezi 15 a 16", upadl do naprostého úžasu, že taková čísla umí odmocnit jen tak z hlavy :-)))) 
>
> Jakub Šerých
>
>> Ehm. Ohmův zákon ??
>>
>> To brala nedávno dcera, včetně počítání různých sestav parallelně a sériově
>> řazených odporů a počítání na jakém odporu bude jaké napětí a kudy teče jaký
>> proud apod. A to je teprve v tercii (pravda, na osmiletém gymplu se zaměřením
>> Ma+Fy). Zprvu to příliš nechápala, ale když jsem jí půjčil kontakntí pole, nějaké
>> odpory a dva multimetry (aby mohla měřit současně napětí i proud) tak se jí v
>> makovici rozbřesklo celkem rychle.
>> Ale není mi úplně jasné, jak by u Ohmova zákona mohl někdo plavat u maturity.
>> Chápal bych to u složitějších obvodů, kde jsou kondensátory, cívky a obecně se
>> počítá v oboru komplexních čísel, v tom se často chybuje. Ale Ohmův zákon jsou
>> pouhé zlomky, tedy učivo řekněme páté třídy ZŠ. Co by chudák maturant dělal,
>> kdyby si vytáhl z pytlíku něco, co nedejbože obsahuje derivace či dokonce
>> takový ten zakroucený hen tý oný, integrál... ?
>>
>> Zdraví PavelK
>>
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>




Další informace o konferenci Hw-list