moderni keraniky ve spinanych zdrojich

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Prosinec 13 22:53:59 CET 2014

On to není "pokles kapacity s frekvencí", ale zánik kapacity nad rezonancí.
Prostě se odečítá XL-Xc a nad rezonancí zvítězí XL. S tím se nic udělat
nedá. Je to principiální. Kond v určitém pouzdře má určitou Ls, která u MLCC
 nijak zvlášť nezávisí na C. No a čím větší je kapacita, tím nižší je
frekvence, od které se celek chová jako indukčnost. Je tedy zároveň jasné,
že pokud se takových C zapojí více paralelně, budou se nad fr chovat jako L,
i kdyby jich bylo milion.

Zajímavější je paralelní řazení různých kapacit pro širokospektrální
blokování. Dejme tomu, že spojíme Ca s fr 1 MHz a Cb s fr 10 MHz, přičemž
budou mít pro jednoduchost nulový ESR:

1. Do 1 MHz je to celé C.

2. Pro 1-10 MHz je to divný paralelní rezonanční obvod.

2.a) Těsně nad 1 MHz je Ca jakoby velice malá indukčnost (po odečtení zbývá
malá XL), takže jakýkoli paralelní C s tím nic nenadělá, tady to bude
indukčnost.

2.b) Někde mezi 1-10 MHz je rezonance, tady nastane přechod mezi L a C.

2.c) Těsně pod 10 MHz je Cb jakoby velice velká kapacita (po odečtení zbývá
malá Xc), takže tady je to určitě zase kapacita.

3. Od 10 MHz indukčnost.

Dostali jsme tedy obvod, který je do 1 MHz C, pak do něco mezi 1-10 je L,
pak zas C a nad 10 znovu L.

Pokud chceme opravdu dosáhnout širokopásmového blokování, musíme paradoxně
zvýšit ESR všech kondů, kromě nejmenšího. V našem případě musíme ESR u Ca
zvednout na takovou hodnotu, aby jeho R byl vyšší, než bude mít Cb svoji Xc
při 1 MHz. Pak se 2 změní takto:

2.a) Ca je odpor se zanedbatelnou XL, Cb je Xc a je menší než R Ca, takže
výsledkem je C s paralelním R.

2.b) Cb je Xc a klesá, takže výsledkem je stále lepší kapacita.

2.c) Cb je velmi malá Xc, takže je to stejné jako v předchozím případě.

Máme tedy trochu horší C, ale je to C až do 10 MHz. A také vysvětlení, proč
je na blokování vhodné používat kondy s VF mizerným dielektrikem.

PH

Od: gatilo gatilo na centrum.cz(mailto:gatilo na centrum.cz)
"Pravda, pravda, nejak jsem ty rozmery domotal, 10uF/100 je az v 2220
http://product.tdk.com/capacitor/mlcc/detailed_information.php?lang=en&ref=
jp&part_no=C5750X7S2A106M230KB
O tom varikapovem chovani vim, proto jsem pokukoval po 100V, aby to
bylo pouzitelne i pri 30-40V. Bohuzel, jednoduche pravidlo, cim mensi
kond, tim vyraznejsi pokles kapacity plati jen nekdy, jindy je to prast
jako uhod. Myslim ze to muze byt tim, kdyz vyrobce u vetsiho kondu
pouzije mene vrstev. No ale s tim uz se nejak pomalu ucim zit.
Ted mi vic vadi pokles s frekvenci. Jak to vypada u zmineneho 10u/100
je v priloze, prevzato ud vyrobce, viz vyse a do 20 MHz to urcite
neni. 2u2/100 v 1206 ma ten zlom na 2,88MHz, coz je jiste lepsi, ale
ani tak zadna slava
(http://product.tdk.com/capacitor/mlcc/detailed_information.php?lang=en&ref=
jp&part_no=C3216X7S2A225M160AB)
Na ten soft od muraty uz jsem taky narazil, ale jeste netusim, co
vsechno to umi.

(

ref=jp&part_no=C3216JB1H106M160AB)